Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Black Swan (Μαύρος Κύκνος)


Η καριέρα ορισμένων ταινιών συνεχίζεται ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της προβολής τους. Αυτές οι ταινίες στην πραγματικότητα συνεχίζουν να ζουν και να ξετυλίγουν το μυστικό τους νήμα, αναπαράγοντας στο μυαλό των θεατών, εικόνες, συναισθήματα και αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με την ανθρώπινη φύση.

Ο σκηνοθέτης Ντάρεν Αρονόφκσι καταφέρνει κατά κόρον να δημιουργεί τέτοιες μυθολογίες. Εξάλλου, η μαεστρία του στην απόδοση της ρευστότητας του ανθρώπινου συναισθηματικού σύμπαντος τον κατατάσσει σε μια από τις κορυφαίες μορφές των σκηνοθετών της γενιάς του.
Ο τρόπος με τον οποίο φωτίζει απόκληρες και ανεξιχνίαστες πτυχές μοναχικών ανθρώπων με ιδιαίτερα χαρίσματα, κοινωνικοποιεί σε οικουμενικό επίπεδο την πρόθεσή του να μιλήσει για τη μοναξιά, τις φοβίες, τις εμμονές και τους κινδύνους που διατρέχει ο καθημερινός άνθρωπος.Που τελικά είναι πανομοιότυπες με αυτές κάθε ανθρώπου που επιδιώκει να ξεχωρίσει είτε απλώς για να επιβιώσει είτε για να γνωρίσει την καταξίωση που θα απαλύνει την οξύτητα των εμμονών του.

Στον «Μαύρο Κύκνο» η Νάταλι Πόρτμαν υποδύεται την Νίνα, μια μπαλαρίνα που ζει υπό την ασφυκτική ψυχολογική πίεση που της ασκεί η μητέρα της, επίσης πρώην μπαλαρίνα.
Είναι ένα εύθραυστο, αέρινο και ευκίνητο πλάσμα που ζει στη Νέα Υόρκη, μέσα σ ένα περιβάλλον ιδιαίτερα έντονων καλλιτεχνικών και ψυχολογικών καταναγκασμών.

Ο χορός παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή της, είναι για εκείνη ένας τρόπος κατανόησης του εαυτού της και μια δυνατότητα αυτοβελτίωσης.
Γι αυτό και όταν θα προκύψει γι αυτήν μια μεγάλη επαγγελματική ευκαιρία θα δοθεί ψυχή τε και σώματι στην κατάκτησή της.

Η απόφαση του καλλιτεχνικού διευθυντή Τόμας Λερόι να αντικαταστήσει την πρίμα μπαλαρίνα για την παράσταση «Η Λίμνη των Κύκνων» θα φέρει τη Νίνα στη θέση της υποψήφιας, μαζί με την ανταγωνίστριά της, τη νέα χορεύτρια Λίλη.
Η Νίνα φέρεται να είναι η πρώτη επιλογή στα μάτια του ιμπρεσάριου, ωστόσο η Λίλη διαθέτει ένα αξιολάτρευτο ατού που την καθιστά εξαιρετικά ανταγωνιστική:
Ένα μυστηριώδες ταμπεραμέντο και μια ικανότητα να αποδίδει χωρίς καμιά ιδιαίτερη υπέρβαση την σκοτεινή και ζοφερή πλευρά του ρόλου της, μέσα από μια ελευθερία που βασίζεται σε μια ανεξέλεγκτη, σκοτεινή δύναμη, που οφείλει την ύπαρξή και την ισχύ της στην ατιθάσευτη, αχαλιναγώγητη φύση της.
Για να πετύχει λοιπόν, η Νίνα, πρέπει να εξερευνήσει περισσότερο τον εαυτό της και να φτάσει μέσα από τη σωματική γεώτρηση σ ένα βάθος όπου όλα γίνονται ρευστά, αλληλένδετα και άκρως επικίνδυνα, όπως αντανακλώνται στα τοιχώματα της πραγματικότητας.

Εκεί, λοιπόν, όπου η Νίνα θα αναζητήσει να έρθει σε επαφή με την σκοτεινή πλευρά του εαυτού της, η ζήλια, η παράνοια και ο ανεξέλεγκτος τρόμος θα συγχωνευτούν με τον δημιουργικό οίστρο της σωματικότητας και την πυρετική επιβουλή της τελειομανίας, αποδίδοντας τον επώδυνο και τρομακτικό εφιάλτη της αυτογνωσίας που αποκτιέται υπό αφύσικες συνθήκες τρομακτικής πίεσης, ενώ η ονειρική πραγματικότητα, η διαστρέβλωση και η επιμήκυνση των πραγμάτων που περιτριγυρίζουν τη Νίνα θα είναι μερικά μόνο από τα συμπτώματα της καθόδου στα εσώτερά της.

Επιστρέφοντας στα προσκήνιο της ζωής της θα κουβαλήσει μαζί της όλες τις αποσκευές του επίπονου ταξιδιού της που οριοθετούν την επώδυνη μετάβαση από την νεανική αθωότητα στην βαριά σκιά της χειραφετημένης ενηλικίωσης.

Εξαιρετικό ψυχολογικό θρίλερ με φροντισμένο καστ, εμπνευσμένη σκηνοθεσία και μια κορύφωση εντελώς καθηλωτική, για την ευφυΐα του σώματος, τις ανθρώπινες εμμονές και τη δημιουργία σε συνθήκες αφόρητων πιέσεων.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: 8/10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου