Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011

Ρούμπενς με το στανιό


Από τα μεγαφωνάκια του υπολογιστή μου, ακούω τη φωνή του υπ. Πολιτισμού, Παύλου Γερουλάνου να μιλάει πιθανότατα στο BBC, προσπαθώντας να αναδείξει σε άπταιστα αγγλικά τις πρόσφατες επιτυχίες της ελληνικής κυβέρνησης που, κατά τα λεγόμενά του, έχουν επιφέρει αλλεπάλληλα πλήγματα στο γόητρο των διεθνών κυκλωμάτων αρχαιοκαπηλίας.. Αυτή τη φωνή που μοιάζει με γλυκό, στυλιζαρισμένο φρενάρισμα σε κλειστή στροφή και που δεν κατάφερε ακόμη να μας πείσει σχετικά με το αν ανταποκρίνεται σ έναν πραγματικό γνώστη των θεμάτων που διαχειρίζεται ή απλώς σε κάποιον ευκαιριακό φορέα υψηλών γνωριμιών, όπως ισχυρίζονται πολλοί.
Ξέρουμε ότι η Ελληνική Αστυνομία και η Διεύθυνση Δίωξης αρχαιοκαπηλίας εντόπισαν πρόσφατα ένα πίνακα που είχε κλαπεί από το μουσείο της Γάνδης και που αποδίδεται στον κορυφαίο Φλαμανδό ζωγράφο της εποχής του Μπαρόκ, Ρούμπενς. Στην Ελλάδα το θέμα ιντρίγκαρε το κοινό σε σχέση με το πρόσωπο που είχε τον πίνακα στην κατοχή του, μια τηλεπαρουσιάστρια περιφερειακού καναλιού.
Γι αυτό και πέρασαν στο ντούκου ορισμένες έντονες αμφιβολίες που διατυπώθηκαν σχετικά με τη γνησιότητα του έργου του Ρούμπενς το «Κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου» τις οποίες σύσσωμη η πολιτική ηγεσία των υπουργείων Πολιτισμού και Δημόσιας Τάξης έσπευσαν να διασκεδάσουν κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που δόθηκε σήμερα γι αυτό το σκοπό, παρουσία και της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα.
Στην διάρκειά της, τόσο ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος όσο και ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, Χρήστος Παπουτσής με ύφος μεγαλόσχημο και αποφασιστικό σαν πρωταγωνιστικές σε αστυνομικό θρίλερ του Νταν Μπράουν, υπερασπίστηκαν την άποψη ότι ο πίνακας που πρόκειται εντός των επόμενων ημερών να επιστραφεί από την ελληνική πολιτεία στο Μουσείο της Γάνδης είναι ένας γνήσιος Ρούμπενς, πέραν πάσης αμφιβολίας και κριτικής, δίνοντας στη συνέντευξη τύπου χροιά εθνικής σημασίας.
Δεν είναι και πολύ δύσκολο να τους καταλάβεις, αν αναλογιστείς ότι απευθύνονται κυρίως σε διεθνές ακροατήριο που περιμένει να δει από την Ελλάδα δείγματα λειτουργικότητας και αξιοπιστίας. Γι αυτό και το όνομα του Φλαμανδού ζωγράφου επαναλαμβανόταν κάθε τόσο με καταλυτική συχνότητα, και ένα τόνο επιθετικής διατύπωσης που είχε μια απόπνοια αμυντικής στάσης, επιτακτικής έγνοιας κι ενός λιγάκι άτοπου ενδιαφέροντος για ένα θέμα το οποίο στο κάτω κάτω της γραφής μπορεί να διευκρινιστεί και από τους ίδιους του Βέλγους.
Για να αφήσουνε και τον Ρούμπενς στην ησυχία του να απολαμβάνει την δεσπόζουσα θέση του στην τέχνη με πολύτιμη παρέα τους πιστούς μαθητές-εργάτες του εργαστηρίου του, που συχνά πυκνά ακολουθώντας τις εντολές του έφτιαχναν κανονικά αριστουργήματα βασισμένα σε δικά του προσχέδια, εξασφαλίζοντας μια θέση στην εναλλακτική πραγματικότητα της αιωνιότητας την ανυπαρξία. Αριστουργήματα, για τα οποία, βεβαίως, την ευθύνη για την περιδιάβασή τους στους επόμενους αιώνες αναλάμβανε συχνά ο ίδιος ο καλλιτέχνης δια της υπογραφής του, πρακτική αρκετά συνηθισμένη στα μεγάλα καλλιτεχνικά εργαστήρια της εποχής, αλλά και ιδιαίτερη χρήσιμη για τους υπουργούς μιας σημερινής κυβέρνησης που πρέπει πάση θυσία να επιδείξουν έστω και κάποια ψήγματα ενεργητικότητας και αποφασιστικότητας στην παραγωγή θετικού έργου.
Για να μπορούνε κάποια στιγμή να τους πούμε ως κράτος με βεβαιότητα πως, ό,τι κι αν είναι αυτό που θα παραλάβουν κάποια στιγμή εκεί στην Γάνδη, αυτό που εμείς εδώ γνωρίζουμε είναι ότι τους έχουμε στείλει έναν γνήσιο Ρούμπενς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου