Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου 2014

Ο Μπράβος (ΠΑΡΑΜΥΘΙ)

Ο Τζον Γκουστάβος ήτανε παλιά μεγάλος μπράβος
μα έχει χρόνια πού γινε αφεντικό από σκλάβος
αγόρασε ένα κτήριο, μια λέσχη, μια ομάδα
ένα καθαριστήριο και μια μικρή αρμάδα

σιγά σιγά ανέβηκε κι έγινε σ όλα πρώτος
τη νύχτα αυτός την έλεγχε, τον λέγανε ο «μπουρλότος»
πάνω στο χάος πάτησε κι ανέβηκε τη σκάλα
το φόβο έσπερνε παντού, μεγάλη ήταν κουφάλα

εφημερίδα αγόρασε κι ένα μικρό κανάλι
και πήρε η ομάδα του πρωτάθλημα και πάλι
από τη μέση έβγαζε εχθρούς κι άπιστους φίλους
κι όταν τον βρίζαν έβραζε και έλυνε τους σκύλους

Ανθρώπους που τον φρόντιζαν ήξερε να φροντίζει
δημοσιογράφους της σειράς με πάθος να στηρίζει
μα από φίλους πιο πολύ μ εχθρούς είχε να κάνει
με κάποιους που θα έκαναν τα πάντα να πεθάνει


γλίτωσε από μαχαίρωμα μια νύχτα στο θησείο
όλους τους μπράβους του έδιωξε και πήρε εικοσιδύο
μετά μολότωφ τούριξαν μια νύχτα στο γραφείο
κι ένα γκαζάκι τούβαλαν έξω απ το ταμείο

οι εχθροί ήταν αμέτρητοι και λιγοστοί οι φίλοι
κι έβλεπες πως ανησυχεί μακριά από να μίλι
άνθρωποι που δεν είχανε και τίποτα να χάσουν
βαλθήκανε από παντού να τον ξεμοναχιάσουν

μια νύχτα του επιτέθηκαν με καλασνίκοφ δέκα
που είχαν λέει για αρχηγό μία ξανθιά γυναίκα
άσκημα τον τραυμάτισαν μα ήτανε θηρίο
και ούτε πολύ τον κρατήσαν ξανά στο χειρουργείο

μετά δηλητηριάστηκε με φάρμακο από χέρι
που είχε από άλλον πληρωθεί για να του πει τι ξέρει
ο πιο έμπιστος φίλος του πήγε να τον σκοτώσει
μα έτρεξε ο σκύλος του για να τον λευτερώσει

τη σκάλα κατεβαίνοντας άκουσε ένα κρότο
μα κι από εκεί τη γλίτωσε μ ένα μικρό τσιρότο
αμάξια δυο τον στρίμωξαν μια νύχτα στη γωνία
μα ήρθε μ ελικόπτερα γι αυτόν η αστυνομία

δυο πληρωμένοι θελητές ήρθαν γι αυτόν απ έξω
σκότωσαν δέκα σαν εχθές, μ αυτός έμεινε απ έξω
μια γρατσουνιά στο μέτωπο για να τον εθυμίζει
πως είδε αντιμέτωπο το χάρο να τσιρίζει

γλίτωσε κι από δεύτερο μαχαίρωμα και τρίτο
και από πυροβολισμό σχεδόν δέκατοτρίτο
γλίτωσε κι από Νίτζα δυο πού τούστειλε μια Ισμήνη
μα τελικά τον σκότωσε μια απλή χοληστερίνη


Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2014

Η Ανάκριση (Πέτερ Βάις)

Μέσα από το έργο του με τίτλο «Η Ανάκριση» ο Πέτερ Βάις εξαπολύει ένα δριμύ κατηγορώ κατά του ναζισμού και του φασισμού, ιδεολογίες για τις οποίες ο δάσκαλός του, Μπέρτολτ Μπρεχτ, είχε διατυπώσει την άποψη ότι αποτελούν τις πιο επιθετικές, ωμές και κυνικές εκφράσεις του καπιταλισμού.

  Βρισκόμαστε σε μια λιτή και απέριττη αίθουσα δικαστηρίου, εκεί όπου ένας ανακριτής προσπαθεί να συλλάβει το μέγεθος της ανθρώπινης θηριωδίας. Από τη μια πλευρά υπάρχουν μερικοί επιζήσαντες από τα κολαστήρια των ναζί που εξιστορούν τις πιο τραυματικές εμπειρίες τους με θάρρος και αξιοπρέπεια, ενώ από την άλλη ορισμένα βασικά στελέχη του στρατοπέδου συγκέντρωσης Άουσβιτς, που αντιπαρέρχονται τις όποιες κατηγορίες τους αποδίδονται, εκφράζοντας την άποψη ότι  απλώς εκτελούσαν διαταγές και εφάρμοζαν τους υπάρχοντες νόμους. Απόντες από την αίθουσα του δικαστηρίου, οι μεγάλοι  χρηματοδότες του ναζισμού, οι παραδοσιακές πολυεθνικές της εποχής, ο σύνδεσμος των Γερμανών βιομηχάνων, ελβετικές τράπεζες και αμερικανικοί κολοσσοί, που συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να κερδοσκοπούν ανεξέλεγκτα. Απόντα και τα υψηλόβαθμα γρανάζια του εγκληματικού μηχανισμού: πολιτικοί, στρατιωτικοί, επιχειρηματίες, επιστήμονες που είτε αμνηστεύτηκαν είτε διέφυγαν προς τις Ηνωμένες Πολιτείες για να διαδραματίσουν λίγο καιρό αργότερα ορισμένοι από αυτούς  ρόλο συμβούλων στο πλευρό των πιο στυγνών δικτατόρων της Λατινικής Αμερικής.

Και στο κέντρο όλων αυτών μια αλήθεια που αρνείται πεισματικά να δείξει το ξεκάθαρο πρόσωπό της. Ανάμεσα από τα θύματα, που προκειμένου να επιβιώσουν, αποστασιοποιήθηκαν από κάθε είδους συλλογικότητα ή κοινή δράση και τους θύτες που κρύφτηκαν πίσω από τον μαύρο τοίχο της συλλογικής ευθύνης, τα ερωτήματα που προβάλλουν είναι αδυσώπητα και ενοποιούν τον ιστορικό χώρο του τότε με το σήμερα με έναν τρόπο που καταλύει κάθε μορφή εφησυχασμού και παραίτησης.

Οι φωτισμοί της παράστασης αξιοποιούνται καταλυτικά, λειτουργώντας ως αναπόσπαστο μέσο διατύπωσης μιας ξεκάθαρης σκηνοθετικής άποψης. Οι ερμηνείες είναι μπρεχτικές, δεν αποζητούν την εύκολη συγκίνηση και την ταύτιση, αλλά την παραγωγή σκέψης και ηθικής. Οι χαρακτήρες ξεδιπλώνουν τις πολύπλευρες πτυχές τους και διχάζουν κάποιες στιγμές το κοινό που παραμένει φορές φορές ανεκπαίδευτο μπροστά στις θεατρικές συνθήκες. Ακόμα όμως και αυτό κρύβει μια ξεχασμένη και γοητευτική αθωότητα.

Πρόκειται για ένα εμβληματικό και άκρως επίκαιρο έργο-ντοκουμέντο, το οποίο από το 1965 που γράφτηκε μέχρι και σήμερα έχει εμπνεύσει εκατοντάδες σκηνοθέτες να το αναπαραστήσουν με πολλούς διαφορετικούς και εναλλακτικούς τρόπους.

Η Ανάκριση, πραγματεύεται κυρίως το θέμα της ατομικής και κοινωνικής ενοχής και ευθύνης πατώντας πάντοτε πάνω σε αδιάσειστα στοιχεία του παρελθόντος.


Αυτή την περίοδο το έργο «Η Ανάκριση» ανεβαίνει στο θέατρο «Εγνατία» στη Θεσσαλονίκη  σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη και τον Κώστα Καζάκο επικεφαλής ενός εξαιρετικού καστ ηθοποιών και συντελεστών.

Τρίτη, 18 Φεβρουαρίου 2014

Last Vegas

Παρακολουθούμε την φιλόδοξη αν και κάπως προσωρινή διαφυγή τριών φίλων εξήντα και κάτι από την τελματωμένη καθημερινότητά τους προκειμένου να διοργανώσουν ένα πάρτι στο Λας Βάγκας για τον εναπομείναντα ελεύθερο και πάντα απασχολημένο φίλο τους.

Αν και ενσαρκώνονται από τέσσερις υπέροχους πρωταγωνιστές (Μάικλ Ντάγκλας, Ρόμπερτ ντε Νίρο, Μόργκαν Φρήμαν, Κέβιν Κλάιν), οι κεντρικοί χαρακτήρες της ταινίας είναι αρκετά μονοδιάστατοι, η πλοκή προβλέψιμη και το όποιο χιούμορ, αυτονόητα εστιασμένο στα στερεότυπα που συγκινούν τις μεγάλες ηλικίες . Και τελικά μπορεί κανείς εύκολα να συμπεράνει ότι πρόκειται απλώς για ένα εμπορικό τρικ εστιασμένο σ ένα συγκεκριμένο τάργκετ γκρουπ θεατών.. Όποια όμως και να είναι τα κίνητρα της ταινίας , το γεγονός παραμένει ένα: ότι τελικά οι ηλικιωμένοι την ευχαριστιούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό, άσχετα αν, στην καλύτερη περίπτωση, οι υπόλοιποι, απλώς συμμερίζονται τη χαρά τους.

Μπαμπά, τι είναι πλεόνασμα;

Μπαμπάς: Είναι όταν μια κυβέρνηση μαζεύει περισσότερα χρήματα από αυτά που ξοδεύει και ένα μέρος από αυτά τα επιστρέφει τελικά στο λαό.
Παιδί: Τα επιστρέφει στο λαό; Ε, πάρε μου ένα γλειφιτζούρι.


Κυριακή, 16 Φεβρουαρίου 2014

BAFTA 2014:"12 χρόνια Σκλάβος" και "Gravity" οι μεγάλοι νικητές



Έξι κινηματογραφικά βραβεία "BAFTA" συμπεριλαμβανομένου και αυτό της καλύτερης σκηνοθεσίας κέρδισε η ταινία "Gravity" του Μεξικανού σκηνοθέτη Alfonso Cuaron.  H διαστημική περιπέτεια επιβίωσης που ξεχώρισε κατά τη φετινή κινηματογραφική σεζόν βραβεύθηκε επίσης για τον ήχο της, τη μουσική της, τα οπτικά της εφέ και την κινηματογράφηση της.
Καλύτερη ταινία από την Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου αναδείχθηκε η ταινία "12 χρόνια Σκλάβος"
Στα χέρια του Chiwetel Ejiofor για την ερμηνεία του στην ταινία "12 years A slave" κατέληξε το βραβείο του καλύτερου ηθοποιού, ενώ στην Cate Blanchett το βραβείο καλύτερης ερμηνείας για το ρόλο της στην ταινία του Woody Allen "Blue Jasmine". Η γοητευτική ηθοποιός αφιέρωσε το βραβείο της στη μνήμη του Phillip Seymour Hoffman που πέθανε νωρίτερα αυτό το μήνα στη Νέα Υόρκη.

THESSALONIKI-ZOO PARK-BEAR


GREECE-THESSALONIKI-ROTONDA


GREECE-THESSALONIKI-ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ


THESSALONIKI-ZOO PARK


THESSALONIKI-ΣΕΙΧ ΣΟΥ-ΠΑΛΙΟ ΑΝΑΨΥΚΤΉΡΙΟ



GREECE-THESSALONIKI-ZOO PARK


GREECE-THESSALONIKI-SEA


GREECE-THESSALONIKI-ROTONDA


GREECE-THESSALONIKI-ROTONDA


GREECE-THESSALONIKI-ROTONDA


GREECE-THESSALONIKI-ROTONDA


GREECE-THESSALONIKI-ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ


GREECE-THESSALONIKI-ΚΑΣΤΡΑ


GREECE-THESSALONKI-ΚΑΣΤΡΑ


GREECE-THESSALONIKI-ΚΑΣΤΡΑ


GREECE-THESSALONIKI-Byzantine church


GREECE-THESSALONIKI-OLD HOUSE


GREECE-THESSALONIKI-OLD HOUSE


GREECE-THESSALONIKI-ΑΝΩ ΠΟΛΗ


GREECE-THESSALONIKI-ΑΝΩ ΠΟΛΗ


GREECE-THESSALONIKI-ΑΝΩ ΠΟΛΗ


GREECE-THESSALONIKI-ΑΝΩ ΠΟΛΗ


GREECE-THESSALONIKI-ΑΝΩ ΠΟΛΗ


Σάββατο, 15 Φεβρουαρίου 2014

Θα σου πω τι είχε συμβεί…(ΠΑΡΑΜΥΘΙ)

Μια φορά κι έναν καιρό
ένα ελληνικό χωριό
είχε ένα παπουτσή
γιο της Τζέσυ Παπουτσή;

κι ένα κοντινό χωριό
μα από πάντα εχθρικό
είχε άλλο παπουτσή
γιο του Χρήστου Παπουτσή;

είχαν ανταγωνισμό
παπουτσήδες γαρ κι οι δυο
το «τακούνι στο λεπτό»
έγινε «δυο στο λεπτό»

μα ο ένας παπουτσής
δε θα πω ποιος να το βρεις…
είχε κάπου ένα γνωστό
και του στέλνει μαγικό

κορδονάκι της γραμμής
που αν το δένεις δω πατείς
και πιο πέρα θα βρεθείς
μέχρι κύμινο να πεις

κορδονάκι σταυρωτό
που σε κάνει φτερωτό
τοπικής παραγωγής
προϊόν εξαγωγής

μα ο άλλος Παπουτσής
το άκουσε κι από νωρίς
έψαξε στο Google να δεις
για ευκαιρίες προκοπής

κάπου στην Ασία θαρρώ
παπουτσήδες χίλιοι δυο
είχαν βρει μια συνταγή
μία σόλα μαγική

πάταγες στην Αφρική
και βρισκόσουν στη Χιλή
μα είχε άλλο μυστικό
πιο πολύ σημαντικό

τότε ο ένας Παπουτσής
κλείνει τρένο αποβραδίς 
και πηγαίνει στο Σον Το
το περίεργο χωριό

συναντάει εκεί τον Ρις
ένα γέροντα που αν δεις
με παιδί μοιάζει μικρό
μέχρι δώδεκα χρονώ

θα σου πω ένα μυστικό
να το βγάλεις από δω
μία σόλα μαγική
άλλαξε όλη την τροπή

Μια φορά σε μια ζωή,
γίνανε όλοι αδελφοί
φίλιωσαν καλός, κακός,
το σκοτάδι με το φως

να μη βιάζεσαι πολύ,
 θα σου πω τι είχε συμβεί
είχε κοιμηθεί ο θεός
 και ανέλαβε ο γιος

σε μια πόλη μακρινή,
 οι φτωχοί κι οι προεστοί
νιώσαν μια έλξη μαγική,
 που δεν είχε εξηγηθεί

κι ένας πλούσιος στην Κω,
δίνει το ένα του νεφρό
για να σώσει ένα φτωχό,
 από βέβαιο χαμό

θα σου πω τι είχε συμβεί
να μη βιάζεσαι πολύ
είχε κοιμηθεί ο θεός
και κατέβηκε ο γιος

μα πληγώθηκε πολύ
απ τις πέτρες, τη βροχή
ξέχασε να περπατεί
κι όλο έπεφτε στη γη

για δουλειά ψάχνει απλή
βρίσκει ένα παπουτσή
τον φτωχό τον πιο πολύ
που τον παίρνει να τον δει

είχε μιαν επιστολή
θεϊκή συστατική
θα τον παίρναν για δουλειά
μέχρι και τα αφεντικά


βλέπει εδώ βλέπει εκεί
πιάνει ένα λευκό πανί
το σκληραίνει στη στιγμή
και το χώνει στη σχισμή

τον κοιτά ο παπουτσής
που ήταν πάντα επιρρεπής
στον καυγά και την βρισιά
και του δίνει μια σπρωξιά

τι παιχνίδια είναι αυτά;
ευτυχώς δε θες λεφτά
τι νομίζεις και θαρρείς;
πως τα ξέρεις όλα ευθύς;

«Φόρα τούτο και θα δεις»
το φοράει ο παπουτσής
και του δίνει δυο φιλιά
πατρικά και σταυρωτά

βγαίνει έξω ο παπουτσής
και γελά ολημερίς
αγκαλιάζει όποιον περνά
κι όποιον κάπου συναντά

«Ναι, ωραία όλα αυτά
μα θα βγάλω εγώ λεφτά;»
λέει ο Έλληνας ο ευθύς
ο γνωστός ο Παπουτσής

«τι με νοιάζουν τα φιλιά
η αγάπη δεν πουλά
εγώ ψάχνω εμπορικά
παπουτσάκια με φτερά»

«πήρα τρένο για να ρθω
στον αέρα δεν μπορώ
θα γυρίσω είπα ξανά
με παπούτσια φτερωτά»

τότε ο γέρος, ο μικρός
ξέρετε, ο νεαρός
τούπε: πάρτο και θα δεις
φόρα το και θα μου πεις»


«πάρτο αμέσως από εδώ
εγώ αυτό δεν το φορώ
άμα μάθω να αγαπώ
πως θα θέλω να πουλώ;»


τούπε ο Έλληνας κι ευθύς
πήρε τρένο επιστροφής
είχε κόμπο στο λαιμό
τσάμπα το ταξίδι αυτό;

γέλια άκουγε θαρρείς
κι όλοι ήταν ευτυχείς
μα όταν έφτανε κοντά
στην πατρίδα του ξανά

πρόσωπα είδε σκυθρωπά
κι ένιωσε ξανά καλά
κι ένιωσε ξανά ασφαλής
κι ίσως λίγο ευτυχής



Ο Μπράβος (ΠΑΡΑΜΥΘΙ)

Ο Τζον Γκουστάβος ήτανε παλιά μεγάλος μπράβος
μα έχει χρόνια πού γινε αφεντικό από σκλάβος
αγόρασε ένα κτήριο, μια λέσχη, μια ομάδα
ένα καθαριστήριο και μια μικρή αρμάδα

σιγά σιγά ανέβηκε κι έγινε σ όλα πρώτος
τη νύχτα αυτός την έλεγχε, τον λέγανε ο «μπουρλότος»
πάνω στο χάος πάτησε κι ανέβηκε τη σκάλα
το φόβο έσπερνε παντού, μεγάλη ήταν κουφάλα

εφημερίδα αγόρασε κι ένα μικρό κανάλι
και πήρε η ομάδα του πρωτάθλημα και πάλι
από τη μέση έβγαζε εχθρούς κι άπιστους φίλους
κι όταν τον βρίζαν έβραζε και έλυνε τους σκύλους

Ανθρώπους που τον φρόντιζαν ήξερε να φροντίζει
δημοσιογράφους της σειράς με πάθος να στηρίζει
μα από φίλους πιο πολύ μ εχθρούς είχε να κάνει
με κάποιους που θα έκαναν τα πάντα να πεθάνει


γλίτωσε από μαχαίρωμα μια νύχτα στο θησείο
όλους τους μπράβους του έδιωξε και πήρε εικοσιδύο
μετά μολότωφ τούριξαν μια νύχτα στο γραφείο
κι ένα γκαζάκι τούβαλαν έξω απ το ταμείο

οι εχθροί ήταν αμέτρητοι και λιγοστοί οι φίλοι
κι έβλεπες πως ανησυχεί μακριά από να μίλι
άνθρωποι που δεν είχανε και τίποτα να χάσουν
βαλθήκανε από παντού να τον ξεμοναχιάσουν

μια νύχτα του επιτέθηκαν με καλασνίκοφ δέκα
που είχαν λέει για αρχηγό μία ξανθιά γυναίκα
άσκημα τον τραυμάτισαν μα ήτανε θηρίο
και ούτε πολύ τον κρατήσαν ξανά στο χειρουργείο

μετά δηλητηριάστηκε με φάρμακο από χέρι
που είχε από άλλον πληρωθεί για να του πει τι ξέρει
ο πιο έμπιστος φίλος του πήγε να τον σκοτώσει
μα έτρεξε ο σκύλος του για να τον λευτερώσει

τη σκάλα κατεβαίνοντας άκουσε ένα κρότο
μα κι από εκεί τι γλίτωσε μ ένα μικρό τσιρότο
αμάξια δυο τον στρίμωξαν μια νύχτα στη γωνία
μα ήρθε μ ελικόπτερα γι αυτόν η αστυνομία

δυο πληρωμένοι θελητές ήρθαν γι αυτόν απ έξω
σκότωσαν δέκα σαν εχθές, μ αυτός έμεινε απ έξω
μια γρατσουνιά στο μέτωπο για να τον εθυμίζει
πως είδε αντιμέτωπο το χάρο να τσιρίζει

γλίτωσε κι από δεύτερο μαχαίρωμα και τρίτο
και από πυροβολισμό σχεδόν δέκατοτρίτο
γλίτωσε κι από Νίτζα δυο πού τούστειλε μια Ισμήνη
μα τελικά τον σκότωσε μια απλή χοληστερίνη



Δευτέρα, 3 Φεβρουαρίου 2014

Ο Σακάτης του νησιού (Θεατρικό του Μάρτιν Μακντόνα)

Ο Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας Μάρτιν Μακντόνα γράφει ένα εξαιρετικό έργο για την επαίσχυντη συμπεριφορά της μικρής κοινωνίας ενός νησιού προς ένα νεαρό άνδρα με κινητικά προβλήματα. Στο έργο κυριαρχεί η σύγκρουση της τρυφερότητας από τη μια των δύο ηλικιωμένων κυριών που φροντίζουν και μεγαλώνουν το παιδί με τη σκληρότητα από την άλλη των υπολοίπων και τον φαρισαϊσμό που σιγά σιγά αναπτύσσεται όταν από μια απίστευτη εύνοια της τύχης ο νεαρός επιλέγεται για να παίξει σε μια αμερικανική ταινία. Ακόμα και η κοπέλα με την οποία είναι ερωτευμένος γοητεύεται από την κινηματογραφική επιτυχία του και ενδίδει έστω για μια σύντομη ρομαντική βόλτα μαζί του.

Και σ αυτό το έργο του Μακντόνα κυριαρχούν οι παράγοντες εκείνοι που μπορούν να τραυματίσουν μια παιδική ψυχή. Ο κυνισμός των αμόρφωτων νησιωτών, η λεκτική βία, η αδιαφορία του κοινωνικού περίγυρου, οι λοιδορίες της κοινωνίας, οι άσκοπες και ανούσιες αντιπαραθέσεις, που ορθώνονται ως εμπόδια μπροστά στην επιθυμία ενός παιδιού να γνωρίσει έστω και μια φευγαλέα εκδοχή της ευτυχίας. 

Μικρά Αγγλία

Πρόκειται για τη νέα και ίσως μια από τις καλύτερες ταινίες του Παντελή Βούλγαρη, που είναι όμορφα κινηματογραφημένη και συγκινητική.
Η επιλογή του σκηνοθέτη να στελεχώσει το καστ της ταινίας με πρόσωπα σχετικά άφθαρτα από την τηλεοπτική λαίλαπα ενδυναμώνει με πειστικότητα και ένταση τη δραματική αφήγηση. Επιπλέον ο Βούλγαρης αξιοποιεί πλήρως το φυσικό περιβάλλον καθιστώντας το ως πολύτιμο εργαλείο για το μοντάζ, χρησιμοποιώντας το τοπίο ρυθμικά, ως προάγγελο για την εναλλαγή συναισθημάτων και διαθέσεων.
Η ιστορία τοποθετείται στη δεκαετία του 1930 στην Άνδρο εκεί όπου η Όρσα παντρεύεται παρά τη θέλησή της έναν άνδρα που δεν αγαπά για να υπακούσει στις επιταγές της μητέρας της και με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον και την αποκατάσταση, αναγκασμένη ταυτόχρονα να εγκαταλείψει τον μεγάλο της έρωτα. Τον οποίο όμως λίγο αργότερα βλέπει με μεγάλο πόνο να παντρεύεται τη μικρή της αδελφή.
Έτσι δημιουργείται ένα μυστικό καλά κρυμμένο και απειλητικό για τις ζωές και την προσωπική τους ισορροπία.  


Πεερ Γκυντ του Χένρικ Ίψεν (Κ.Θ.Β.Ε)

Βασισμένο σ ένα παλιό νορβηγικό λαϊκό παραμύθι, το δραματικό ποίημα του Χένρικ Ίψεν, Πεερ Γκυντ, αποτελεί ένα συγκλονιστικό ταξίδι αυτογνωσίας, μέσα από το οποίο επέρχεται μια εξαιρετικά επώδυνη μύηση στα μυστικά της ζωής.
Ο κεντρικός ήρωας του έργου είναι ο Πέερ Γκυντ ένας ονειροπόλος και ιδεαλιστής άντρας, που τον συναντάμε σε τέσσερις φάσεις της ζωής του να προσπαθεί να παραμείνει ο εαυτός του παρά τις αντιδράσεις του σύμπαντος που τον περιβάλλει.

Η σκηνοθεσία του Γιάννη Μαργαρίτη, είναι εξαιρετική, καθώς καταφέρνει να παντρέψει το συναίσθημα με το χιούμορ την κίνηση με την ακινησία, την εικαστικότητα του χώρου με τον εσωτερικό ρυθμό και την πλαστικότητα των χαρακτήρων. Ατμόσφαιρα, φαντασία, μουσικότητα, ερμηνείες, όλα δουλεμένα και όμορφα δοσμένα, με μια ματιά που μοιάζει να παίρνει απόσταση από τις θεατρικές συμβάσεις και τις προσκολλήσεις του παρελθόντος. Έχοντας και ο ίδιος αστείρευτη φαντασία, ο Πεερ Γκυντ είναι ένας πρωταγωνιστής σε ένα παράξενο όνειρο που αναζητάει τον ιδανικό τόπο για να εγκαθιδρύσει την προσωπική του αυτοκρατορία. Εκεί όπου η ψυχή του θα πάλλεται και ο εαυτός του θα ξεχειλίζει, χωρίς να κινδυνεύει από κανένα περιορισμό κι από καμιά εξουσία.

THESSALONIKI-NEW COAST-SNOW


GREECE-THESSALONIKI-SNOW


600 kilos d'or pur

Ταινία του 2009, γαλλικής παραγωγής που αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας τυχοδιωκτών, που σχεδιάζει να εκτελέσει ένα πολύ φιλόδοξο και ριψοκίνδυνο εγχείρημα. Να κλέψει μια τεράστια ποσότητα χρυσού από μια εγκληματική συμμορία που δραστηριοποιείται στη Γουιάνα και κατόπιν να διαφύγει στη γειτονική Βραζιλία.
Τα πράγματα όμως δεν πηγαίνουν όπως τα είχαν σχεδιάσει και έτσι  αναγκάζονται να διασχίσουν με το τεράστιο και πολύτιμο φορτίο τους την άγρια ζούγκλα νιώθοντας συνεχώς στην πλάτη τους την καυτή ανάσα των διωκτών τους. Χωρίς να αισθάνεσαι ότι έχεις δει κάτι εξαιρετικά σημαντικό, η γαλλική αυτή περιπέτεια βλέπετε αρκετά ευχάριστα, χωρίς να αποφεύγει φορές φορές να υποτιμά λιγάκι  τη νοημοσύνη σου.


Ο θεός αγαπάει το χαβιάρι

Πρόκειται για ταινία διεθνούς παραγωγής, που αφηγείται την επική ιστορία του Γιάννη Βαρβάκη, ενός πειρατή που φτάνει να κατακτήσει επιχειρηματικά τη Ρωσία χάρη στο εμπόριο χαβιαριού, να αποκτήσει χρήμα, εξουσία και πολιτική επιρροή για να χαρίσει στο τέλος όλα του τα υπάρχοντα στο όνομα της αγάπης. Η ταινία του Γιάννη Σμαραγδή, που ανήκει σε ένα από τα δυσκολότερα κινηματογραφικά είδη αυτό της ιστορικής βιογραφίας, ξετυλίγεται πάνω  σε μια πλατιά ιστορία, που απλώνεται από την αυλή της Μεγάλης Αικατερίνης στη Ρωσία και τις ακτές της Κασπίας Θάλασσας μέχρι τη διχασμένη από εμφύλιες διαμάχες Ελλάδα κατά την περίοδο της επανάστασης του 1821. Ο Έλληνας σκηνοθέτης, θέλοντας να  αναπαραστήσει με ηρωϊκά χαρακτηριστικά  μια θρυλική μορφή εκείνης της εποχής, δεν αποφεύγει ούτε την αποσπασματικότητα στην αφήγηση αλλά ούτε και την απόδοση ημιτελών χαρακτήρων, με αποτέλεσμα η παραγωγή του να μοιάζει τελικά σα να αποτελείται από μια συρραφή μεταξύ των πιο κινηματογραφικών εικόνων από τη ζωή του Έλληνα ευεργέτη, παραδίδοντας τελικά μια ταινία  που φιλοδοξεί μεν να τονώσει πρόσκαιρα το εθνικό φρόνημα των Ελλήνων, αλλά  που πάσχει σαφώς  από έλλειψη δομής και ρυθμού.  

Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς πονοκεφάλους; Οι πονοκέφαλοι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις

Αναγκάστηκα λοιπόν να παραφράσω τον περίφημο αυτό στίχο του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή, Κωνσταντίνου  Καβάφη, σχετικά τους «βαρβάρους» μόνο και μόνο για να υποδηλώσω ότι συμπάσχω με την αγωνία και τον προβληματισμό που έχει προκαλέσει σε χιλιάδες παντρεμένες Ελληνίδες η είδηση ότι εφευρέθηκε μια πρωτοποριακή συσκευή που μπορεί λέει και καταπολεμάει τους πονοκεφάλους των γυναικών σε χρόνο ντε τε.