Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου 2016

Ο άνθρωπος που αγόραζε καινούργια πράγματα χωρίς να τα χρησιμοποιεί ποτέ



Picture: Laurent Pernot


Τα γάντια που αγόρασε στου δέρματος το χρώμα
παρά τις τόσες παγωνιές δεν τά βαλε ακόμα
το στρώμα το ανατομικό που πήρε για τη μέση
το διατηρεί στο σελοφάν για κάποια που του αρέσει

το κρύο τον μαρμάρωσε κυκλοφορούν κι ιώσεις
κι αγόρασε ηλεκτρική ξυλόσομπα με δόσεις
μα ακόμα δεν την άναψε κι έχει ετούτο  σχέση
με το να είναι καθαρή για μια που θα καλέσει

έδωσε ένα μηνιάτικο, πήρε μπουφάν αρκούδα
ζεστό και χειμωνιάτικο και βγαίνει σαν το Βούδα
μ ένα πορτοκαλί, λεπτό και χιλιοφορεμένο
το άλλο λέει: «το κρατώ για ραντεβού κλεισμένο»

πήρε καλό πουκάμισο, μπλουτζήν, καινούργια φόρμα
«φόρα τα», λέει η ζωή, «και στη μιζέρια όρμα
μα εκείνος πάλι τη στολή τη γνώριμη φοράει
και για περίσταση καλή τα υπόλοιπα κρατάει»

Το Δωμάτιο (ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ)


Η ταινία "Το Δωμάτιο" του Ιρλανδού Σκηνοθέτη Λένι Άμπρααμσον αντλεί τη βασική του ιδέα από το ομώνυμο παγκόσμιο Best Seller της Έμα Ντόναχιου και ενώ ήρθε από το πουθενά ως ένα ανεξάρτητο ιρλανδο-καναδέζικο δράμα έχει μετατραπεί στην οσκαρική έκπληξη της χρονιάς. Μια μητέρα ζει με τον πεντάχρονο γιο της σ ένα κλειστό χώρο δέκα τετραγωνικών. Κάπου κάπου εμφανίζεται και ένας άντρας που είναι ο απαγωγέας της και δεσμοφύλακάς τους, από τον οποία πρέπει να ξεφύγουν αν θέλουν να ζήσουν στον ελεύθερο κόσμο. Το δράμα του Άμπρααμσον εστιάζει γύρω από τους δύο βασικούς χαρακτήρες, μητέρα-γιος, και τη μεταξύ τους σχέση και αναφέρεται στο τίμημα της ενηλικίωσης. Διαθέτει αφηγηματική ισορροπία, μυστήριο και ελεγχόμενο σασπένς, ενώ η αίσθηση οικειότητας που δημιουργούν τα φροντισμένα κάδρα της, αντιπαρέρχεται τον ράθυμο ρυθμό και την απουσία εκπλήξεων.

Creed (ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ)



Νέες ταινίες. Ο νόθος γιος του Απόλλο Κριντ αναζητάει τον Ρόκι Μπαλμπόα για να τον μυήσει στα μυστικά του επαγγελματικού μποξ. Ο πρωτοεμφανιζόμενος μποξέρ, όμως, αν και πρωτόπειρος αποδεικνύει ότι το μποξ κυλάει στις φλέβες του. Με το Ρόκι στο πλευρό του να του σταλάζει την εξυπνάδα ενός αληθινού μαχητή ο νεαρός Κριντ θα διεκδικήσει τη δική του ευκαιρία στην κατάκτηση του τίτλου.
Τη σκηνοθεσία του "Κριντ" υπογράφει ο 29χρονος Ράιαν Κούγκλερ που εμπλέκεται μαζί με τον Άαρον Κόνβινγκτον και στο σενάριο της ταινίας που βασίζεται στους χαρακτήρες της σειράς ταινιών "Ρόκι".

ΒΟΫΤΣΕΚ του Γκέοργκ Μπύχνερ


Ένα από τα έργα με τα περισσότερα ανεβάσματα σε όλο τον κόσμο είναι το "Βοϋτσεκ" του Γκέοργκ Μπύχνερ, έργο που επηρέασε τη ροκ ιδεολογία, τους μπίτνικ ποιητές, τους καλλιτέχνες του αφηρημένου εξπρεσιονισμού αλλά και τον κινηματογράφο της αμφισβήτησης. Το έργο του Μπύχνερ, που αποτελεί ένα παράθυρο σε ένα εφιαλτικό μέλλον, γράφτηκε το 1836 και φέτος ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ. Αυτή είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο του "Βόυτσεκ" δηλαδή και τα τέσσερα σχεδιάσματα του Μπύχνερ, με τις τέσσερις διαφορετικές υποθέσεις για έναν φόνο, που εξερευνάται από άποψη, κοινωνική, ταξική, ιατρική και ψυχαναλυτική.

Η τελετή (Ναγκίσα Όσιμα-1971)















Το βάρος της πανάρχαιης ιαπωνικής παράδοσης , που μοιάζει σα να βρίσκεται σε διαρκή κατάσταση τελετουργίας, πέφτει σαν ατσάλι πάνω στις πλάτες των ηρώων του Ναγκίσα Όσιμα και σχεδόν τους θρυμματίζει. Δύο ξαδέλφια, μεταξύ των οποίων υπάρχει ένα καταπιεσμένο ερωτικό πάθος επιστρέφουν στην γενέθλια γη για να παραστούν στην κηδεία του αυταρχικού παππού τους. Η ταινία του Ναγκίσα Όσιμα, παραγωγής 1971, απέσπασε τα βραβεία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου του Kinema Junpo.

Το ημερολόγιο ενός Κλέφτη της Σιντζούκου (Ναγκίσα Όσιμα-1968)


"Το ημερολόγιο ενός Κλέφτη της Σιντζούκου" είναι μια ταινία που δοκιμάζει με ποικίλους τρόπους τις αντοχές του θεατή . Να ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν, ότι δεν είναι μια ταινία που πρέπει να δει κάποιος για να περάσει καλά, αλλά περισσότερο μια ταινία δοκιμιακού χαρακτήρα γεμάτη παραξενιές και ιδιοτροπίες. Πρόκειται ωστόσο για μια από τις πιο ανατρεπτικές ταινίες του ,κοινωνικά ενοχλητικού για την ιαπωνική νομεγκλατούρα, Όσιμα, με επιρροές που παραπέμπουν απευθείας στο στυλ του Γκοντάρ και στο σινεμά-ντιρέκτ. Η σεξουαλική απελευθέρωση, λέει ο Όσιμα συνδέεται άρρηκτα με τις πολιτικές και κοινωνικές ελευθερίες του ανθρώπου.

Μια ξεχωριστή μέρα (Έτορε Σκόλα-1977)


Για πολλούς η καλύτερη ταινία του Έτορε Σκόλα με μια λαμπρή καριέρα τόσα στα βραβεία όσο και στις αίθουσες. Το δίδυμο Λόρεν-Μαστρογιάνi
, λάμπει κυριολεκτικά στην οθόνη ενσαρκώνοντας τη φευγαλέα σχέση μιας παραμελημένης νοικοκυράς κι ενός αριστερού ομοφυλόφιλου, που μένουν μόνοι στην πολυκατοικία τους, την ώρα που η φασιστική Ιταλία και η νεολαία της υποδέχονται στην Ρώμη τον Αδόλφο Χίτλερ. Η ταινία "Μια Ξεχωριστή Μέρα" απέσπασε Χρυσή Σφαίρα και Βραβείο Σεζάρ για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία, ενώ επίσης ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας και Α΄ανδρικού ρόλου.

Η νύχτα της Βαρέν (Έτορε Σκόλα-1982)


Το Road Movie εποχής του Έτορε Σκόλα η νύχτα της Βαρέν απέσπασε τα βραβεία David Di Donatello για το σενάριό, τα κοστούμια και την παραγωγή και καλύτερης ξένης ταινίας από το National Board o f Review, USA. Μια άμαξα μεταφέρει ένα ετερόκλητο πλήθος ανθρώπων, από λαϊκούς, δημοσιογράφους μέχρι ξεπεσμένους αριστοκράτες, στην πόλη Βαρέν, όπου πρόκειται να συντελεστούν σημαντικά γεγονότα για το μέλλον της μοναρχίας και της γαλλικής άρχουσας τάξης. Διάρκεια 150΄, Γαλλία-Ιταλία, 1982. 

Βίαιοι Βρώμικοι και Κακοί (Έτορε Σκόλα-1976)




Πρόκειται για μια από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του ιδιοφυούς σκηνοθέτη Έτορε Σκόλα, ο οποίος σχεδόν δεκαπέντε χρόνια μετά το κύκνειο άσμα του ιταλικού νεορεαλισμού εισκέπτεται  μια ιταλική παραγκούπολη για να διαπιστώσει τις διακρίσεις που έχει δημιουργήσει ανάμεσα στον προλετάριο του τότε και του σήμερα η έκρηξη του καταναλωτισμού στην ιταλική κοινωνία. Ρεσιτάλ ερμηνείας από τον σπουδαίο Νίνο Μανφρέντι και βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών.

Πριν από τη βροχή (Μίλτσο Μαντσέφσκι-1994)


Την εποχή όπου κορυφωνόταν η διαμάχη σχετικά με την ονομασία της γειτονικής χώρας, στην Ελλάδα προβλήθηκε μια υπέροχη ταινία φτιαγμένη από τα χέρια του Μίλτσο Μαντσέφσκι. Στην χώρα μας η ταινία κατηγορήθηκε ότι προπαγάνδιζε ανοιχτά τις θέσεις της γειτονικής χώρας για το θέμα της ταυτότητας και της ονομασίας, κατηγορίες πέρα ως πέρα άδικες για κάποιον που έχει δει την σπονδυλωτή ταινία. του Μαντσέφσκι. Το δυνατό σημείο της ταινίας, που αναφέρεται στην τεράστια καχυποψία που αναπτύσσεται μεταξύ των διαφορετικών εθνοτήτων που συνυπάρχουν στα Βαλκάνια εδώ και αιώνες είναι η φανταστική φωτογραφία του Μανουέλ Τεράν, ενώ ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στη μουσική της ταινίας που υπογράφει το συγκρότημα "Anastasia". Η ταινία "Πριν από τη Βροχή" του Μίλτσο Μαντσέφσκι βραβεύτηκε με το Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ της Βενετίας. 

Θεσσαλονίκη-Νέα Παραλία-Πάρκο


Πέμπτη, 18 Φεβρουαρίου 2016

No Man΄s Land (Nτάνις Τάνοβιτς-2001)


Την περίοδο που πρωτοπροβλήθηκε το αντιπολεμικό δράμα του Ντάνις Τάνοβιτς (No Man s Land) είχε στην κυριολεξία σαρώσει, ότι βραβείο είχε βρεθεί στο διάβα τους. Το αποκορύφωμα, ωστόσο, μιας θριαμβευτικής καριέρας στα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου ήταν η κατάκτηση του Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Η ταινία είναι εξαιρετική γι αυτό και το ελληνικό κοινό την αγάπησε από την πρώτη στιγμή. Αφηγείται μια ιστορία που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του εμφυλίου σπαραγμού στην πρώην Γιουγκοσλαβία, όταν ένας Βόσνιος και ένας Σέρβος στρατιώτης εγκλωβίζονται σ ένα χαράκωμα, μαζί μ ένα τρίτο στρατιώτη Σέρβο που έχει παγιδευτεί ξαπλωμένος πάνω σε μια νάρκη. Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτής της τραγικής ιστορίας παίζουν τα διεθνή ΜΜΕ, και ο τρόπος με τον οποίο αναπαράγουν τα γεγονότα που συντελούνται στη μαρτυρική περιοχή των Βαλκανίων.

Τρίτη, 16 Φεβρουαρίου 2016

Νέοι Επιβάτες-Βάρκες


Νέοι Επιβάτες-Θάλασσα


Περαία-Βουνά-Ομίχλη


Θεσσαλονίκη-Κινέζικη πρωτοχρονιά


Πρωτοχρονιά κινέζικη, χωρίς Κινέζους, είδα

Πρωτοχρονιά κινέζικη, χωρίς Κινέζους, είδα
στην Τσάιναταουν πού σφυζε από ελληνισμό
ο δήμαρχος διοργάνωσε γιορτή για την ελπίδα
ο κόσμος τον κινέζικο να δει πολιτισμό

χιλιάδες μαζευτήκανε στον ταπεινό Βαρδάρη
και ξάφνου εμφανίστηκε και δράκος στα νερά
που σαν αποκαλύφθηκε είδα Γωγώ και Πάρη
δυο φίλους που του κούναγαν κεφάλι και φτερά

Έλληνες ψήναν κι έτρωγαν , έπιναν και γιορτάζαν
που μπήκε η ανθρωπότητα στο χρόνο της μαϊμούς
ενώ οι Κινέζοι δούλευαν κι ούτε που δοκιμάζαν
μεζέδες, τηγανόψωμα κι ελληνικό κους κους

ο δήμαρχος διοργάνωσε γιορτή για τους Κινέζους
να νιώσουν σα στο σπίτι τους για την πρωτοχρονιά
μα εκείνοι πακετάρανε για κάτι βιεννέζους
κι ενώ γιορτάζαν οι Έλληνες ,εκείνοι είχαν δουλειά

Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου 2016

Αναδιανομή αέρα

Ούτε εχθρό δεν κάνουν πέρα
γιατί μπορεί να χρειαστεί
αναδιανομή αέρα
λέγεται η νέα εμμονή

ξέρουν τα πάντα να εξηγούνε
μα την πατάνε πρώτα αυτοί
κι ύστερα άνετοι γυρνούνε
και στα εξηγούν απ την αρχή

κοπανιστό αέρα τάζουν
και τον μοιράζουν δω κι εκεί
τα αυτονόητα πειράζουν
αλήθειες λένε κι ό,τι βγει

βλέπουν σε σένανε φιλίες
και πόσους followers κουβαλάς
μιλούν συχνά με ορολογίες
για να πειστείς πως τους ζητάς

καυχιούνται για τις γνωριμίες
και πως ασκούν επιρροή
φτιάχνουν δικές τους κοινωνίες
άνεργοι είναι οι πιο πολλοί

φτιάχνουν μια υποτυπώδη ελπίδα
δικτάτορες χωρίς λαό
και κτίζοντας μια πυραμίδα
αναδιανέμουν το κενό

Δευτέρα, 8 Φεβρουαρίου 2016

Πριν από την τέλεια καταιγίδα (ΣΧΟΛΙΟ)

Δεν πέρασαν παρά μόνο λίγες ημέρες από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, κι όμως σήμερα η αρνητική πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου και η κάθετη πτώση του τραπεζικών μετοχών επαναφέρουν ξανά στην επικαιρότητα το φάντασμα μιας νέας ενδεχόμενης ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος. Αυτό πρακτικά, από πρώτη Ιανουαρίου 2016, σημαίνει  απαλλοτρίωση των μετόχων σε πρώτο επίπεδο και κούρεμα καταθέσεων άνω των 100.000 ευρώ σε δεύτερο.

 Τώρα, η ελληνική κυβέρνηση , που κατά το πρόσφατο παρελθόν δεν τα είχε καταφέρει σε πολύ απλούστερα θέματα , βρίσκεται  μπροστά σ ένα τρομακτικό κοκτέιλ προβλημάτων, τα οποία μάλιστα  επιδεινώνονται μέρα με την ημέρα σχηματοποιώντας την τέλεια καταιγίδα. Η αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος έχει καθυστερήσει ήδη αρκετά, την ώρα μάλιστα που τα προβλήματα της καθημερινότητας επιδεινώνονται δραματικά και όλες ανεξαιρέτως οι επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες βρίσκονται στα "κάγκελα", αντιδρώντας επί ενός προσχεδίου που φαντάζει απλή "γάτα" μπροστά στην αγελάδα που έχουν ζητήσει για το ασφαλιστικό οι δανειστές.

Ακόμα μια παραδοξότητα θα πει κανείς. Σε αναντιστοιχία με τις προηγούμενες κυβερνήσεις, που αρχικά παρουσίαζαν ένα πολύ σκληρό πακέτο απαιτήσεων προκειμένου να αποσύρουν στην πορεία ορισμένες από αυτές και να φανεί το τελικό αποτέλεσμα λιγάκι πιο υποφερτό για τους πολίτες, η τωρινή κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου  έχει καταφέρει  να ξεσηκώσει εναντίον της έναν ολόκληρο λαό, επί μιας δικής  πρότασης  που είναι συνολικά κατά πολύ πιο ήπια από εκείνη που τελικά θα ψηφιστεί από το κοινοβούλιο. Γιατί από τα μέσα  Δεκεμβρίου περίπου παρουσίασαν τις ιδέες τους για ένα νομοσχέδιο, που γνώριζαν ότι θα είναι κατά πολύ διαφορετικό από εκείνο που θα έφτανε κάποια στιγμή στο κοινοβούλιο δείχνοντας μια  βεβαιότητα που σε έκανε να πιστεύεις ότι υπήρχε ήδη κάποια υπόγεια συμφωνία με τους δανειστές, κάτι που φυσικά δεν υφίσταται. Ήταν απλώς ακόμη μια προσπάθεια θολώματος και σύγχυσης της κρίσης του εκλογικού σώματος με εμφανή σκοπό τον όποιο περιορισμό του πολιτικού και ιδεολογικού κόστους.
  Την ίδια ώρα, το μεταναστευτικό, που βρίσκεται ήδη σε μια εκρηκτική κορύφωση, αναδεικνύοντας την οργανωτική και θεσμική γύμνια ολόκληρης της Ευρώπης, αλλά και των περιφερειακών δυνάμεων που επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν μια ανθρωπιστική τραγωδία για να εξυπηρετήσουν γεωστρατηγικούς τους σχεδιασμούς, φέρνει αντιμέτωπες τις τοπικές κοινωνίες με τα συναισθήματα αλληλεγγύης και συμπόνιας που αποδεδειγμένα έχουν αποδείξει ότι διαθέτουν εδώ και αρκετό καιρό. Αλλά όσο το πρόβλημα αυτό θα μεγεθύνεται και θα πλησιάζει όλο και περισσότερο στο ζωτικό χώρο του καθενός μας τόσο η δοκιμασία για όλους, ατομικά και συλλογικά, θα μεγαλώνει και θα κλιμακώνεται. 

Σάββατο, 6 Φεβρουαρίου 2016

Πρώτη φορά νιώθεις ωραίος

Painting: Stan Miller


Δεν ξέρω καν , αν είναι αλήθεια
ή απ τα γνωστά σου παραμύθια
πως τη νεότητα μισούσες
και μες στα νιάτα ασφυκτιούσες

κι έψαχνες χρόνια δίχως φρένα
σαν κάτι τρελαμένα τρένα
κι έψαχνες χρόνια δίχως στάσεις
γιατί βιαζόσουνα να φτάσεις

σε κάτι χρόνια κουρασμένα
που λες και φτιάχτηκαν για σένα
σ έσκισε  ο έρωτας σαν βέλος
μα  επαληθεύτηκες στο τέλος

τώρα που ασπρίσαν τα μαλλιά σου
νιώθεις την εποχή δικιά σου
θέλεις να δείχνεις πιο μεγάλος
δεύτερος δεν υπάρχει άλλος

τα πιο παλιά σου τα διαγράφεις
τις μαύρες τρίχες άσπρες βάφεις
πρώτη φορά νιώθεις ωραίος
και δε σου λείπει πού σουν νέος


Παρασκευή, 5 Φεβρουαρίου 2016

Φόρο 10 δολαρίων το βαρέλι για τον περιορισμό της εξάρτησης από το πετρέλαιο προωθεί ο Μπ. Ομπάμα

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Λευκού Οίκου, "ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα θα ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα μια δύσκολη προσπάθεια να επιβάλλει φόρο 10 δολαρίων σε κάθε βαρέλι αργού πετρελαίου για να χρηματοδοτηθεί η ανανέωση των γερασμένων μεταφορικών υποδομών της χώρας. Ήδη, ωστόσο, οι Ρεπουμπλικάνοι νομοθέτες που ελέγχουν το Κογκρέσο αντιμετώπισαν απαξιωτικά τον προτεινόμενο φόρο.

Στην ίδια ανακοίνωση του Λευκού Οίκου αναφέρεται ότι, "Επιβάλλοντας φόρο στο πετρέλαιο, το σχέδιο του Προέδρου δημιουργεί ένα ξεκάθαρο κίνητρο για τον ιδιωτικό τομέα να περιορίσει την εξάρτησή μας από το πετρέλαιο και ταυτόχρονα να επενδύσει σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας που θα διαμορφώσουν το μέλλον μας»