Τετάρτη, 28 Δεκεμβρίου 2016

Θεσσαλονίκη-Παλιά βιοτεχνία "Μαιρλίνα"


Θεσσαλονίκη-Εγκαταλελειμμένο κτίριο


Θεσσαλονίκη-Παλιό εμπορικό κέντρο


Θεσσαλονίκη-Παλιά αποθήκη


Thessaloniki-Attica


Τρίτη, 27 Δεκεμβρίου 2016

Η Αλίκη στις πόλεις (Βιμ Βέντερς)


Όταν πριν μερικά χρόνια είχα την τύχη να παρακολουθήσω ένα σπουδαίο masterclass από τον κορυφαίο Γερμανό σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς, θυμάμαι ότι τον είχα ακούσει να αναφέρεται διεξοδικά στον τρόπο με τον οποίο είχε γυρίσει το 1974 την πρωτόλεια ταινία του "Η Αλίκη στις πόλεις", χαρτογραφώντας σε μεγάλο βαθμό- για πρώτη φορά- το αμερικάνικο τοπίο, προτού μεταφερθεί κατόπιν για αρκετά χρόνια στις ΗΠΑ, ώστε να γυρίσει εκεί τις υπόλοιπες ταινίες του. Θυμάμαι ότι μου είχε  κάνει μεγάλη εντύπωση, εκτός από τη χαρακτηριστική εμμονή του στο να διατηρεί τους ήρωές του  και συνολικά το πλαίσιο που τους περιβάλλει  σε μια κατάσταση διαρκούς μετακίνησης, και  η αδυναμία των ηρώων του να συλλάβουν την πραγματική εικόνα αυτού του κόσμου. Ιδίως, αυτή!

 Λογικό, θα σκεφτεί κανείς, αν αναλογιστεί το πόσο σημαντική είναι για την κατανόηση ενός οποιουδήποτε φαινομένου η συστηματική μελέτη και τριβή μαζί του. Μιας και είναι καθολικά παραδεκτό ότι αν όλα τα πράγματα χρειάζονται το χρόνο τους για να γίνουν αντιληπτά και κατανοητά από τις ανθρώπινες αισθήσεις, η αδυναμία τού  να συλλάβει κανείς την πεμπτουσία μιας εμπειρίας, ατενίζοντας τη ζωή μέσα από το παράθυρο ενός κινούμενου οχήματος  είναι ερμηνεύσιμη. Οπότε, η βασανιστική απορία, του κεντρικού ήρωα της ταινίας "Η Αλίκη στις πόλεις", όταν αναρωτιέται με κάθε ευκαιρία, γιατί αυτό που καταγράφει η φωτογραφική του μηχανή, θα πρέπει πάντα να μην ανταποκρίνεται πλήρως  σε εκείνο που βλέπουν τα μάτια του,  είναι μάλλον ρητορική. Επειδή, τελικά, η φευγαλέα ενατένιση του τοπίου και του χρόνου το μόνο που επιτρέπουν σε κάποιον είναι να διατυπώνει ερωτήματα που προορίζονται να παραμείνουν αναπάντητα.

 Μιλάμε, λοιπόν, για την  τυχαία συνάντηση ενός Γερμανού φωτορεπόρτερ και χρονογράφου με μια συντετριμμένη  Ευρωπαία που σπεύδει μαζί με τη μικρή της κόρη, να εγκαταλείψει την Αμερική και το σύζυγό της, που θα αποτελέσει την απαρχή ενός πολύ ευαίσθητου Road Movie, το οποίο βέβαια απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί ως ένα ακόμη ταξίδι αυτογνωσίας ή ενδοσκόπησης. Καμιά φορά, ωστόσο, ακόμα και μια απλή ή άσκοπη περιπλάνηση με συντροφιά ενός μικρού παιδιού, το οποίο μάλιστα είτε ξανασυναντάει τις πόλεις που κάποτε έζησε είτε φαντάζεται ότι τις ξανασυναντάει, είναι πραγματικά αποκαλυπτική για τα συναισθήματα κάποιου.

Δευτέρα, 26 Δεκεμβρίου 2016

Θεσσαλονίκη-Αρχοντικό Αλλατίνη


Θεσσαλονίκη-Κτίρια στη Βασ. Ηρακλείου


Θεσσαλονίκη-Παλιό κτίριο στη Βασ. Ηρακλείου


"Έφυγε" από τη ζωή ο George Michael


Απεβίωσε στο σπίτι του σε ηλικία 53 ετών, ο Τζορτζ Μάικλ, ο συνιδρυτής του συγκροτήματος Wham, που κατόπιν έκανε πετυχημένη σόλο καριέρα.

«Με μεγάλη μας λύπη επιβεβαιώνουμε ότι ο αγαπημένος μας γιος, αδερφός και φίλος, Τζορτζ, απεβίωσε ήσυχα στο σπίτι του κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Η οικογένειά του κάνει παράκληση να γίνει σεβαστή η ιδιωτική ζωή τους αυτές τις δύσκολες ώρες. Δεν θα γίνει καμία άλλη δήλωση προς το παρόν» αναφέρει η ανακοίνωση που εξέδωσε ο μάνατζερ του διάσημου τραγουδιστή.

Κυριακή, 25 Δεκεμβρίου 2016

Παραλία Περαίας-Κορμός δέντρου


Νέοι Επιβάτες-Προβλήτα


Νέοι Επιβάτες-Σκάλα


Παραλία Περαίας-Δέστρα


Νέοι Επιβάτες-Δίχτυα, καϊκια


Νέοι Επιβάτες-Βάρκες


Νέοι Επιβάτες-Θάλασσα


Τρίτη, 20 Δεκεμβρίου 2016

Φθόνος (Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ)


Ένας μηχανικός στα ορυχεία, ο Χαλίτ, με την πανέμορφη γυναίκα του Μυκερέμ και τη Σενιχά, αδελφή του και ανεπιθύμητο μέλος στο νοικοκυριό του ζευγαριού, μετακομίζουν τη δεκαετία του 30 στο Ζολντούγκντακ της Τουρκίας, μια μικρή πόλη ανθρακωρύχων. Όταν η πανέμορφη Μυκερέμ, μπλέκεται στα δίχτυα της γοητείας ενός νεαρού, πλούσιου άντρα, η Σενιχά θα βρει ένα τρόπο να εκδικηθεί για όλη την ομορφιά που υπάρχει στον άγνωστο για εκείνην κόσμο των ευκαιριών και της αγάπης. Κινηματογραφώντας με αργά και σταθερά πλάνα και δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα υποφωτισμένα σκηνικά, που αναδεικνύουν την ένταση των συναισθημάτων στα πρόσωπα των χαρακτήρων του, ο Ζεκί Ντεμιρκουμπούζ, ένας από τους θεμελιωτές του εναλλακτικού σινεμά στην Τουρκία, παρέδωσε το 2009 μια καταπληκτική μελέτη πάνω στην αποσαρθρωτική δύναμη του φθόνου, ενός αόρατου συναισθήματος που μπορεί να εμποτίσει ολόκληρη την κοσμοθεωρία ενός στερημένου ατόμου.

Σάββατο, 17 Δεκεμβρίου 2016

Θεσσαλονίκη-Αγίας Σοφίας-Ζογκλέρ


Θεσσαλονίκη-Βαλαωρίτου


Θεσσαλονίκη-Τσιμισκή-Κτίριο


Παρασκευή, 16 Δεκεμβρίου 2016

Μερικά γρήγορα σκίτσα μου.Πρόσωπα



Η ισοπέδωση (The Levelling -2016)


Δια χειρός Χόουπ Ντίκινσον Λιτς, η οποία υπογράφει τόσο το σενάριο όσο και τη σκηνοθεσία, μια βρετανική ταινία με στοιχεία οικογενειακού δράματος και θρίλερ, που καταφέρνει να σε συγκινήσει μ έναν τρόπο σχεδόν αναπάντεχο.
 Μια νεαρή φοιτήτρια της κτηνιατρικής επιστρέφει στη φάρμα που μεγάλωσε, όταν μαθαίνει ότι ο αδελφός της είναι νεκρός.
Αν και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι πρόκειται για αυτοκτονία, η αναζήτηση των αιτιών, που παραμένουν για τη νεαρή Κλόβερ βασανιστικά αδιευκρίνιστες, την οδηγούν σε μια επώδυνη προσπάθεια αποκατάστασης των διαλυμένων σχέσεών της με το οικογενειακό της περιβάλλον.
Καθόσον προετοιμάζεται η κηδεία του αδελφού της, η Κλόβερ καταβυθίζεται σ ένα συναισθηματικό ταξίδι εσωτερικής διερεύνησης και στοχασμού που την οδηγεί σε τροχιά σύγκρουσης με τον πατέρα της. Στο ρόλο της Κλόβερ Κάτο η γνωστή από τη συμμετοχή της στο Game of Thrones, Έλι Κέντρικ.

Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου 2016

Θεσσαλονίκη-Νέα Παραλία-Σούρουπο


Θεσσαλονίκη-Νέα Παραλία-Σιντριβάνι


Θεσσαλονίκη-Νέα Παραλία


Θεσσαλονίκη-Λευκός Πύργος


Λεωφόρος Νίκης-Κτίριο


Θεσσαλονίκη-Πλατεία Αριστοτέλους


Τρίτη, 13 Δεκεμβρίου 2016

Των φυλλαδίων η γενιά

Ανοίξτε σας παρακαλώ
με στέλνει το αφεντικό
ν αφήσω μια διαφήμιση στα πόδια σας
συγνώμη, αν σας ενοχλώ
κι αν το κουδούνι σας χτυπώ
βουτήξτε στη συμπόνια τα λόγια σας

Τι σπούδαζε ο υπουργός;
στο London School, τόσος καιρός
τι είδους οικονομικά; μας πάει ντουγρού
η λύση  είναι πάντα μια
φορολογία, δανεικά
τι του χρειάζονταν σπουδές, του υπουργού;

 Των φυλλαδίων η γενιά
Χτυπάει κουδούνια απ τις εννιά
Κι αυτοί που τά καναν σκατά λυσσομανούν
Δεν θέλουν διαφημιστικά
Κι ας την πληρώνει τη ζημιά
Των φυλλαδίων η γενιά, όσων χρωστούν

Τιμήθηκαν οι δύο νεαρές γυναίκες που αποκάλυψαν το πιο φριχτό πρόσωπο του ISIS

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τίμησε με το βραβείο Σακχάροφ για την Ελευθερία της Έκφρασης δύο νεαρές γυναίκες τη Νάντια Μουράντ και τη Λαμίγια Άλι Μπασάροφ, οι οποίες μίλησαν με θάρρος για τα βασανιστήρια που υπέστησαν για όσο διάστημα βρισκόντουσαν στα χέρια των μακελάρηδων του ISIS. "Η ΕΕ πρέπει να πολεμήσει τον ISIS. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε την επανεμφάνιση αυτής της ιδεολογίας" δήλωσε η νεαρή Γιαζίντι Νάντια Μουράντ.

Θεσσαλονίκη-Δέντρο


Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις 1977 (Φρίντα Λιάππα)


Δυο νέοι διανοούμενοι, που ερωτεύονται την επανάσταση και την τέχνη στην πιο υψηλή της μορφή σε ατελείωτες συζητήσεις σ ένα μικρό δυαράκι, βυθισμένο στην κάπνα και την ακαταστασία. Όταν ο άντρας αποφασίζει να αναζητήσει τη χαμένη του έμπνευση μέσα  στο ηλιόλουστο ελληνικό τοπίο, θα αφήσει την αγαπημένη του να αναρωτιέται, αν αξίζει να αγαπάς έναν μόνο άνθρωπο. Ίσως το πιο πολιτικό από τα μικρού μήκους φιλμ της Φρίντα Λιάππα με συχνές αναφορές στις λογοτεχνικές και κινηματογραφικές της επιρροές. 

Μετά σαράντα μέρες (Φρίντα Λιάππα)


Μια πρωτόλεια μικρού μήκους ταινία της Φρίντα Λιάππα γυρισμένη το 1972 με πολύ πενιχρά, σχεδόν μηδαμινά, μέσα. Μια κάμερα σχεδόν κρυμμένη μέσα στον κόσμο παρακολουθεί έναν φαντάρο στην έξοδό του από το καφενείο της συνοικίας μέχρι το πορνείο κι ύστερα πάλι ξανά στο δρόμο μέχρι να περάσουν οι ώρες της σύντομης ελευθερίας του. Μια βόλτα σε μια πόλη όπου κυριαρχεί ο φόβος και η καχυποψία με την κάμερα να στρέφεται άτολμα πότε σε μυστικοπαθείς φιγούρες της αθηναϊκής κοινωνίας και πότε σε αστυνομικούς που περιπολούν στο δρόμο και μπαίνουν απροειδοποίητα μέσα σε εμπορικά καταστήματα.

Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2016

Έργα των Ντελακρουά και Φιλιπότο στο Τελλόγλειο


Δύο σπουδαίες εικαστικές διοργανώσεις πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο και μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2017 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών. Η πρώτη που φέρει τον τίτλο "Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το 21" περιλαμβάνει πρωτότυπα διάσημα έργα του Ντελακρουά και άλλα εικαστικά και μη ντοκουμέντα που επιχειρούν μια σφαιρική ανάγνωση σημαντικών γεγονότων της επανάστασης.
Η δεύτερη έκθεση "Ο Φιλιπότο δημιουργεί το πανόραμα για την πολιορκία του Παρισιού" περιλαμβάνει έργα με τεράστια απήχηση στο γαλλικό κοινό, όπως ένα από τα τεράστια σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα που απεικονίζει μια από τις κρισιμότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού πολέμου.

Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Απεταξάμην (Φρίντα Λιάππα) 1980

Η ταινία "Απεταξάμην" της Φρίντας Λιάππα θεωρείται η πιο ολοκληρωμένη μεσαίου μήκους ταινία της Ελληνίδας δημιουργού. Ταινία , καθαρά "φεστιβαλική", που καταπιάνεται με το θέμα της εφηβικής σεξουαλικότητας αποτίοντας φόρο τιμής στους αγαπημένους της δημιουργούς, όπως ο Μπουνιουέλ ο Πολάνσκι και ο Χίτσκοκ.

Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Η Πολυδούρη είχε τη δική της πένα...

Η  Πολυδούρη είχε τη δική της πένα
δεν ήτανε του Καρυωτάκη η ουρά
κι είχε ένα τρόπο με ποιήματα θλιμμένα
να σου μιλάει απευθείας στην καρδιά

η Πολυδούρη δεν αξίζει αυτό που μένει
απ την πικρή του Καρυωτάκη τη ζωή
να είναι πάνω του αιώνια φιμωμένη
σαν να μην  πρέπει πιο πολύ να ακουστεί

η Πολυδούρη έχει αυτόνομη αξία
και της αξίζει πιο μεγάλη προσοχή
γιατί οι άνθρωποι χωρίς φιλοδοξία
φτάνουνε πάντα πιο βαθιά μες στην ψυχή

Έκθεση φωτογραφίας "Πρόσωπα και Χώροι"


Έκθεση φωτογραφίας της Νέλλης Τραγουστή με το μεγάλο Έλληνα σκηνοθέτη Θόδωρο Αγγελόπουλο σε πρώτο πλάνο. Η φωτογράφος παραθέτει μπροστά στα μάτια του κοινού το αστικό τοπίο και τους χώρους που στέγασαν τα γυρίσματα για τη "Σκόνη του Χρόνου" που έλαβαν μέρος στη Γερμανία και κυρίως στο Βερολίνο.
Μια έκθεση του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού σε επιμέλεια Ελένης Βαροπούλου. (Προβλήτα Α, Λιμάνι, Θεσσαλονίκη)

Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Rectify

Αποκομίζοντας ασυνήθιστες γνώσεις γύρω από την υπόσταση της ανθρώπινης φύσης, ένας σαραντάχρονος άνδρας αποφυλακίζεται έπειτα από εικοσαετή παραμονή σε συνθήκες απόλυτης απομόνωσης . Ωστόσο, δεν είναι καν σίγουρος , αν έχει διαπράξει το έγκλημα για το οποίο κατηγορείται. Η επανεμφάνισή του στη μικρή πόλη του θα σημάνει την ενεργοποίηση των φοβικών αντανακλαστικών της τοπικής κοινωνίας, αλλά και, μετά από κάποιες αμφιταλαντεύσεις, την πλήρη συσπείρωση της οικογένειάς του γύρω από το βαλλόμενο μέλος της.
Το Rectify είναι ίσως το καλύτερο οικογενειακό δράμα που έχει γυριστεί εδώ και πολλά χρόνια. Μας λέει ότι κάθε φορά που ένα μέλος μιας οικογένειας αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, ολόκληρη η οικογένεια πάσχει μαζί του. Αντίθετα, με την κοινωνία που προσπαθεί άρον άρον να καταχωνιάσει τη δική της συλλογική ενοχή.


Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2016

Λάζαρε έμπα μέσα


Αυτό που θέλεις γίνεται, αν είναι δωρεάν
το σύμπαν συνωμότησε να βγούμε απ το γκρο πλαν
μην βάζετε διλήμματα σ ανθρώπους της δουλειάς
σαν λείπουν τα προβλήματα γεννιέται ο χαβάς

Που πάει αυτή η βάρκα ακέφαλε βαρκάρη;
τα τελευταία μπάρκα μυρίζονται οι γλάροι
γιατί δεν πλησιάζουν δελφίνια στα κουπιά μας;
που πάει αυτή η βάρκα μακριά απ τη στεριά μας;

ψηλά τα δισκοπότηρα του ολέθρου ακουμπούν
κοπιάστε στην παρέα μας…όλοι οι κακοί χωρούν
δεκάχρονα στην πρέζα να γεμίζει ο κουμπαράς
Λάζαρε έμπα μέσα, αν δεν έχεις που να πας
Που πάει αυτή η βάρκα ακέφαλε βαρκάρη;
τα τελευταία μπάρκα μυρίζονται οι γλάροι
γιατί δεν πλησιάζουν δελφίνια στα κουπιά μας;
που πάει αυτή η βάρκα μακριά απ τη στεριά μας;