Αρχής γενομένης από την απελευθέρωση των οδικών και εμπορευματικών μεταφορών, δηλαδή από τον κλάδο των Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης, έπιασε στα χέρια της η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας, εντός του Μαϊου αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, σύμφωνα με την πάγια τακτική της κυβέρνησης, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι και όποιος άλλος θέλει να καταθέσουν τις απόψεις, τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις τους και στη συνέχεια θα πάρει το δρόμο για τη βουλή.
Με το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελείται από συνολικά 15 άρθρα, προωθείται ένα εντελώς νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το υπάρχον, που χρονολογείται από 1976, γεγονός που σημαίνει ότι επί περίπου 35 χρόνια ισχύει το ίδιο καθεστώς στον τομέα των οδικών μεταφορών.
Μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο προβλέπει :
- Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι όποιος επιθυμεί μπορεί, υπό κάποιες προϋποθέσεις, να διεκδικήσει άδεια Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης, ΦΔΧ, καθώς, όπως είπε ο υπουργός για τη χορήγηση της άδειας δεν θα λαμβάνεται υπόψη η σκοπιμότητα, αλλά η νομιμότητα.
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας για καλύτερες υπηρεσίες σε καλύτερες τιμές.
- Κατάργηση των ορίων του κομίστρου, το οποίο θα καθορίζεται πλέον μεταξύ του μισθωτή και του μεταφορέα.
- Οργάνωση των μεταφορέων στη μορφή επιχειρήσεων. Κάθε επιχείρηση, οι μετοχές της οποίας θα είναι ονομαστικοποιημένες, θα πρέπει να έχει μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 9.000 ευρώ και επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε όχημα που διαθέτει.
- Κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
- Στάθμιση της αξίας των υφιστάμενων αδειών.
- Ενιοποίηση των μεταφορών, δηλαδή καταργείται ο διαχωρισμός διεθνών και εθνικών μεταφορών.
- Σύσταση εθνικού ηλεκτρονικού μητρώου μεταφορικών εταιριών.
- Δημιουργία Κωδικού Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα είναι ένα τέλος,(έσοδο για το κράτος) που θα διατίθεται για έργα υποδομών στο μεταφορικό έργο.
- Υποχρεωτική ασφάλιση των εμπορευμάτων από τον μεταφορέα.
- Περιβαλλοντικά κριτήρια, καθώς οι κινητήρες θα πρέπει να είναι τουλάχιστον euro 4 και πάνω.
- Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Οδικών Μεταφορών.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Ρέππας με το νέο θεσμικό πλαίσιο παρέχεται η δυνατότητα σε εθνικούς μεταφορείς να αναλαμβάνουν έργο και στο εξωτερικό και αντίστροφα στους διεθνείς μεταφορείς να εργάζονται και σε εθνικό επίπεδο. Οι νεοεισερχόμενοι στο επάγγελμα θα πρέπει να είναι αξιόπιστοι, να έχουν κάποια οικονομική επιφάνεια, να έχουν επαγγελματική κατάρτιση και φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ένταξή τους σε κάποια εταιρία. Επίσης οι άδειες που θα τους χορηγηθούν δεν μπορούν να πουληθούν για τουλάχιστον την επόμενη 5ετία.
Για τους υπάρχοντες μεταφορείς θα υπάρξει μια πενταετής περίοδος προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Στο σημείο αυτό ο κ. Ρέππας τόνισε με έμφαση ότι η Πολιτεία παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη ενταχθεί στο συγκεκριμένο επάγγελμα, αλλά παράλληλα θα στηρίξει και αυτούς που ήδη δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό.
Σύμφωνα με τον υπουργό ΥΜΔ ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών είναι από τους πλέον σημαντικούς και νευραλγικούς, καθώς έχει ετήσιο τζίρο περίπου 17,5 δις ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7% του ΑΕΠ. Στο χώρο αυτό υπάρχουν 33.000 αυτοκίνητα διαφόρων κατηγοριών, απασχολεί πάνω από 110.000 πολίτες και συνδέει την παραγωγή με την κατανάλωση.
Ο υπουργός εξήρε τη στάση που κράτησαν οι φορείς των επαγγελματιών του συγκεκριμένου κλάδου, στη διάρκεια του διαλόγου με το υπουργείο που κράτησε περίπου δύο μήνες, παραδέχθηκε ότι υπάρχουν και αντιδράσεις καθώς θίγονται συμφέροντα.
Όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας, εντός του Μαϊου αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, σύμφωνα με την πάγια τακτική της κυβέρνησης, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι και όποιος άλλος θέλει να καταθέσουν τις απόψεις, τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις τους και στη συνέχεια θα πάρει το δρόμο για τη βουλή.
Με το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελείται από συνολικά 15 άρθρα, προωθείται ένα εντελώς νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το υπάρχον, που χρονολογείται από 1976, γεγονός που σημαίνει ότι επί περίπου 35 χρόνια ισχύει το ίδιο καθεστώς στον τομέα των οδικών μεταφορών.
Μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο προβλέπει :
- Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι όποιος επιθυμεί μπορεί, υπό κάποιες προϋποθέσεις, να διεκδικήσει άδεια Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης, ΦΔΧ, καθώς, όπως είπε ο υπουργός για τη χορήγηση της άδειας δεν θα λαμβάνεται υπόψη η σκοπιμότητα, αλλά η νομιμότητα.
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας για καλύτερες υπηρεσίες σε καλύτερες τιμές.
- Κατάργηση των ορίων του κομίστρου, το οποίο θα καθορίζεται πλέον μεταξύ του μισθωτή και του μεταφορέα.
- Οργάνωση των μεταφορέων στη μορφή επιχειρήσεων. Κάθε επιχείρηση, οι μετοχές της οποίας θα είναι ονομαστικοποιημένες, θα πρέπει να έχει μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 9.000 ευρώ και επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε όχημα που διαθέτει.
- Κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
- Στάθμιση της αξίας των υφιστάμενων αδειών.
- Ενιοποίηση των μεταφορών, δηλαδή καταργείται ο διαχωρισμός διεθνών και εθνικών μεταφορών.
- Σύσταση εθνικού ηλεκτρονικού μητρώου μεταφορικών εταιριών.
- Δημιουργία Κωδικού Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα είναι ένα τέλος,(έσοδο για το κράτος) που θα διατίθεται για έργα υποδομών στο μεταφορικό έργο.
- Υποχρεωτική ασφάλιση των εμπορευμάτων από τον μεταφορέα.
- Περιβαλλοντικά κριτήρια, καθώς οι κινητήρες θα πρέπει να είναι τουλάχιστον euro 4 και πάνω.
- Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Οδικών Μεταφορών.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Ρέππας με το νέο θεσμικό πλαίσιο παρέχεται η δυνατότητα σε εθνικούς μεταφορείς να αναλαμβάνουν έργο και στο εξωτερικό και αντίστροφα στους διεθνείς μεταφορείς να εργάζονται και σε εθνικό επίπεδο. Οι νεοεισερχόμενοι στο επάγγελμα θα πρέπει να είναι αξιόπιστοι, να έχουν κάποια οικονομική επιφάνεια, να έχουν επαγγελματική κατάρτιση και φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ένταξή τους σε κάποια εταιρία. Επίσης οι άδειες που θα τους χορηγηθούν δεν μπορούν να πουληθούν για τουλάχιστον την επόμενη 5ετία.
Για τους υπάρχοντες μεταφορείς θα υπάρξει μια πενταετής περίοδος προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Στο σημείο αυτό ο κ. Ρέππας τόνισε με έμφαση ότι η Πολιτεία παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη ενταχθεί στο συγκεκριμένο επάγγελμα, αλλά παράλληλα θα στηρίξει και αυτούς που ήδη δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό.
Σύμφωνα με τον υπουργό ΥΜΔ ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών είναι από τους πλέον σημαντικούς και νευραλγικούς, καθώς έχει ετήσιο τζίρο περίπου 17,5 δις ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7% του ΑΕΠ. Στο χώρο αυτό υπάρχουν 33.000 αυτοκίνητα διαφόρων κατηγοριών, απασχολεί πάνω από 110.000 πολίτες και συνδέει την παραγωγή με την κατανάλωση.
Ο υπουργός εξήρε τη στάση που κράτησαν οι φορείς των επαγγελματιών του συγκεκριμένου κλάδου, στη διάρκεια του διαλόγου με το υπουργείο που κράτησε περίπου δύο μήνες, παραδέχθηκε ότι υπάρχουν και αντιδράσεις καθώς θίγονται συμφέροντα.
με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου