Τετάρτη 10 Αυγούστου 2011

The Adjustment Bureau




Ο Ντέιβιντ Νόρις ( Matt Damon) είναι υποψήφιος γερουσιαστής για τη Νέα Υόρκη. Η γρήγορη άνοδός του όμως θα διακοπεί άδοξα ,όταν θα υποστεί συντριπτική ήττα από τον αντίπαλό του στις γενικές εκλογές. Το εκλογικό σώμα δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στον έμπειρο και περισσότερο κοντρολαρισμένο Λίνφιλντ, ενώ αντίθετα απορρίπτει στο πρόσωπο του Ντέιβιντ την νεότητα, την πολιτική αυθορμησία και τους αυτοσχέδιους ακροβατισμούς που φανερώνουν μια επίπλαστη ανωριμότητα που δεν του συγχωρείται.

Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ο Ντέιβιντ δεν προσπαθεί να σαγηνεύσει το κοινό ούτε να κρύψει το ποιος πραγματικά είναι, αλλά ούτε και το πώς θέλει να πορευτεί ως πολιτικός και κάθε άλλο παρά καταπιέζει τον εκρηκτικό, αυθόρμητο και καταδεχτικό χαρακτήρα του γι αυτό και η κάλπη τελικά τον τιμωρεί. Οι μονάδες του αναγνωρίζουν την ειλικρίνεια των προθέσεών του και εύχονται να ήταν όλοι οι πολιτικοί σαν εκείνον, αλλά η μάζα τελικά τον σκοτώνει πολιτικά, στέλνοντάς τον σε πρόωρη συνταξιοδότηση.

Μόλις οριστικοποιούνται τα τελικά αποτελέσματα ο Ντέιβιντ εμφανίζεται όπως πραγματικά είναι και απευθύνεται με γενναιότητα στο κοινό του και μιλώντας σε εμφανώς απολογητικό τόνο βγάζει τη γλώσσα του στον χάρτινο κόσμο της πολιτικής και παραδέχεται ότι πολύ δύσκολα θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός τόσο ρετουσαρισμένου συστήματος. Λίγο νωρίτερα, στις τουαλέτες του ξενοδοχείου του έχει έρθει αντιμέτωπος με μια γοητευτική εισβολέα που θα αποδειχθεί η γυναίκα των ονείρων του, την ώρα που πέντε μαυροφορεμένοι άνδρες φαίνεται να προετοιμάζουν μια σημαντική ενέργεια με κάποια βαριεστημένη και λιγάκι ειρωνική αναίδεια στις κινήσεις τους.
Οι μαυροφορεμένοι άνδρες τελικά είναι περισσότεροι από πέντε και συστήνονται στον Ντέιβιντ ως «αυτοί που φροντίζουν να γίνουν όλα βάσει του σχεδίου», προετοιμάζοντάς τον για μία επαναρύθμιση που θα επαναφέρει τα πράγματα στην προσχεδιασμένη τους ροή.
Τον προειδοποιούν ότι για να πάνε όλα καλά θα πρέπει να μην ξαναδεί την Ελίς (Emily Blunt)-την κοπέλα που συνάντησε στις τουαλέτες-και ξανά την επόμενη ημέρα στο λεωφορείο, κάτι που όπως φαίνεται για αυτόν να είναι ήδη πάρα πολύ δύσκολο.
Ρομαντική περιπέτεια με έντονο το μεταφυσικό στοιχείο, γεμάτη με λογικοφανείς επιστημονικές μεγαλοστομίες που προσπαθούν να της προσδώσουν ένα στοιχείο αληθοφάνειας και ρεαλισμού.
Όσον αφορά στην οπτική της διάσταση, τόσο το σκηνοθετικό ύφος της, όσο και μονταζικός ρυθμός παραπέμπουν σε κομεντί, μια επιλογή που αποδεικνύεται σαφώς ευεργετική για την ταινία, καθώς απελευθερώνει κάπως τις αρθρώσεις της δομής της από τις υπερβολικές κατευθύνσεις της αφήγησης και την αρκετά προσχηματική πλοκή της.
Αν της δώσεις όμως λίγο χρόνο καταλαβαίνεις εύκολα ότι το παραμύθι αυτό δεν είναι σκέτη ψυχαγωγία, αλλά και ούτε εξαντλείται μέσα στις απαιτήσεις ενός εύκολου διδακτισμού. Αντίθετα, περνάει χλιαρά μηνύματα για τη φύση του πολιτικού, τις πραγματικές διαστάσεις της ελεύθερης βούλησης, αλλά και τη δύναμη της αγάπης, που σε λογικές δόσεις είναι θεραπευτική, αλλά σε υπερβολικές σε καταστρέφει.
Τα μεγάλο πεπρωμένο κόντρα στην μεγάλη αγάπη είναι ένα διαχρονικό δίλημμα, που έχει απαντηθεί με ποικίλους τρόπους για να ενισχύσει την συμπόρευση του τυχαίου και του προγραμματισμένου που μαθαίνουν να αλληλοσυμπληρώνονται για να διαιωνίσουν την πορεία του κόσμου προς τη χειραφέτησή του. Αυτό είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο ένας ρομαντικός πολιτικός αντιμετωπίζει όλες τις δοκιμασίες που του παρουσιάζονται για να πείσει τις ανώτερες δυνάμεις ότι το μέλλον μας ορίζεται πρωτίστως από τις επιλογές μας.

Σκηνοθέτης: George Nolfi
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: 6,5/10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου