Κυριακή 9 Μαρτίου 2014

Ugetsu (Ιστορίες της χλωμής σελήνης μετά τη βροχή)

Η ιστορία τοποθετείται στη διάρκεια του ιαπωνικού μεσαίωνα, όταν η χώρα του ανατέλλοντος ηλίου σπαράσσεται από εμφύλιους πολέμους. Δύο φτωχοί άντρες με μεγάλα όνειρα ξεκινούν για να τα κάνουν πραγματικότητα. Ο Γκεντζούρο, ένας ικανός αγγειοπλάστης, ονειρεύεται πλούτη και φήμη για την τέχνη του. Ο γαμπρός του, Τομπέι, φιλοδοξεί να γίνει ένδοξος Σαμουράι και να καταταγεί σ ένα μεγάλο στρατό.
Τελικά, τα καταφέρνει, λέγοντας ψέματα, ότι δήθεν σκότωσε έναν στρατηγό του εχθρού και αποκτάει τιμές, άλογο, και δικό του στρατό. Από την άλλη ο Γκεντζούρο γοητεύεται από μια μυστηριώδη πριγκίπισσα και την ακολουθεί στο παλάτι της. Εκεί ανακαλύπτει έκπληκτος ότι πρόκειται για ένα φάντασμα. Σωστό ναυάγιο επιστρέφει στο χωριό του για να συναντήσει ένα ακόμα φάντασμα. Αυτό της γυναίκας του που δολοφονήθηκε από έναν στρατιώτη κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου λιμού.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία του κινηματογράφου.
Ο κορυφαίος Ιάπωνας εικαστικός σκηνοθέτης Κένζι Μιζογκούτσι καταθέτει μια οντολογική πραγματεία για την ηθική διάσταση του ονείρου και  το τίμημα που απαιτεί η εκπλήρωσή του. Χρησιμοποιώντας μεγάλα πλάνα σεκάνς, κινώντας την κάμερα με μεγάλη φειδώ και συνθέτοντας με εκπληκτική ακρίβεια τα κάδρα του, τοποθετεί στο επίκεντρο της σκηνοθεσίας του, τον άνθρωπο που βασανίζεται από τις φιλοδοξίες του, αλλά ακόμα περισσότερο τη δυστυχισμένη γυναίκα, που βρίσκεται στο πλευρό του και αδυνατεί να κατανοήσει την υπέρμετρη φιλοδοξία και τον τυχοδιωκτισμό. Για να παραδώσει το 1953 μια επική ταινία για την τρελή αγάπη, την δονκιχωτική περιπλάνηση και τον εξιδανικευμένο έρωτα, που συνδέει το ρεαλισμό με το μεταφυσικό και αντλεί την έμπνευσή της μέσα από διαχρονικούς μύθους που σημάδεψαν την παγκόσμια γραμματεία, αλλά και τα μυθιστορήματα του 19ου αιώνα, μια ταινία δομημένη πάνω σε εξαιρετικά ευαίσθητες κινήσεις της κάμερας,  εκπληκτικούς φωτισμούς, διορατικότητα και απόκοσμες ατμόσφαιρες που δημιουργεί η αριστοτεχνική χρήση του βάθους πεδίου, και υμνήθηκε για όλα αυτά όσο λίγες  από κοινό και κριτικούς.

Η ταινία προβλήθηκε πρόσφατα από την ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια αφιερώματος με τίτλο: «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου