Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

Μια καινούργια περπατησιά


H Θεσσαλονίκη και το 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της πόλης έχουν την τιμή φέτος να φιλοξενούν έναν από τους μεγάλους μάστορες του κινουμένου σχεδίου παγκοσμίως, τον 80χρονο Κροάτη Μποριβόι Ντοβνίκοβιτς.

Παράλληλα, στις αίθουσες του φεστιβάλ προβάλλεται και μια πλήρη ρετροσπεκτίβα του μεγάλου Κροάτη δημιουργού, η οποία εντάσσεται σ ένα ευρύτερο αφιέρωμα που γίνεται στη φημισμένη σχολή κινουμένων σχεδίων του Ζάγκρεμπ, η οποία για πολλά χρόνια αποτέλεσε το αντίπαλο δέος της εμπορικής και καθαρά ψυχαγωγικής φιλοσοφίας του Ντίσνεϊ.

Πολυεπίπεδος, εικαστικός καλλιτέχνης και πολυσχιδής προσωπικότητα ο Μποριβόι Ντοβνίκοβιτς κατέφθασε τη Δευτέρα στο χώρο της αποθήκης 1 για να παραδώσει ένα Masterclass, συνοδευόμενος από τη σύζυγό του, η οποία με ευγένεια και φανερό τακτ φρόντιζε τις τελευταίες λεπτομέρειες για τα οργανωτικά ζητήματα του «μαθήματος», ενώ ο Μπόρντο στεκόταν σ ένα στρογγυλό τραπεζάκι και περιεργαζόταν τα χαρτιά που είχε στα χέρια του.
Σ αυτά εξιστορούνταν, όπως μάθαμε αργότερα, ένα πυκνό βιογραφικό της σχολής του Ζάγκρεμπ, που εξελίχθηκε σε μια συγκινητική αναπόληση από έναν δημιουργό που δεν ήθελε να μονοπωλήσει την αίγλη της, αλλά αντίθετα να αναδείξει και τους πιο αφανείς ήρωες της κροατικής παραγωγής animation.

Είπε πολλά και ενδιαφέροντα ο Μπόρντο, για την τέχνη του κινουμένου σχεδίου και δεν δίστασε να εκφράσει την αποστροφή του για το σύγχρονο βιομηχανοποιημένο animation που έχει αντικαταστήσει την ψυχή και την ουσία με μια επίπλαστη τεχνική τελειότητα.

Η σημερινή εποχή, τόνισε χαρακτηριστικά, προκρίνει την ποσότητα από την ποιότητα.

Μίλησε και για τα χρόνια του Σοσιαλισμού, κι όχι κομμουνισμού, όπως ανέφερε, στην Σερβία, όπου οι παραγωγοί των κινουμένων σχεδίων απολάμβαναν μια ελευθερία που θα ζήλευαν ακόμα και οι δημιουργοί της Ντίσνεϊ, οι οποίοι εργάζονταν υπό συγκεκριμένες κατευθύνσεις, από τις οποίες κάθε λοξοδρόμηση αποτελούσε μη αποδεκτή παρέκκλιση.

Τέλος, αναφέρθηκε και στον ρόλο της γυναίκας στο animation δείχνοντας λιγάκι αμήχανος και μη προετοιμασμένος για το ερώτημα που δέχτηκε από μια ακροάτρια.
Και παραδέχθηκε ότι όπως σε ολόκληρο τον κόσμο έτσι και στην φημισμένη σχολή του Ζάγκρεμπ, οι γυναίκες αμείβονταν με λιγότερα χρήματα από τους άνδρες για την ίδια δουλειά, ενώ συνήθως αναλάμβαναν συμπληρωματικούς ρόλους.
Απέδωσε την κατάσταση αυτή στην γενικότερη θέση της γυναίκας στον κόσμο και παρατήρησε με χαρά ότι τα τελευταία χρόνια η κατάσταση αλλάζει θεαματικά για τις γυναίκες και στο χώρο του animation.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου