Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2016

Φέλιξ & Μέιρα

Η πρώτη γεύση που σου αφήνει η ταινία του Γαλλοκαναδού σκηνοθέτη Μαξίμ Ζιρού, (Φέλιξ & Μέιρα) είναι αυτή της καθαρότητας. Μια ταινία, χωρίς ιδιαίτερη πλοκή, σχεδόν ανιαρή κάποιες φορές, αλλά και τόσο ανεπιτήδευτη ακριβώς επειδή είναι τόσο λιτά δομημένη που είναι σχεδόν αδύνατο να περισσεύει οτιδήποτε. Ένα σινεμά που απεκδύεται την πανταχού παρούσα φόρμα του-βασισμένη σε μια κάμερα που κινείται νωχελικά-και στιβαρά υποφωτισμένα πλάνα που αρνούνται να κρύψουν οτιδήποτε διαδραματίζεται μέσα στο οπτικό τους πεδίο, για να αποκαλύψουν με συνέπεια το σαφώς πιο σημαντικό περιεχόμενό του. Καίριο και ακριβές το βλέμμα του Ζιρού παρακολουθεί τη μελαγχολική ιστορία δύο εντελώς διαφορετικών ανθρώπων, που πρέπει να νικήσουν τους φόβους τους, τις κοινωνικές επιταγές και τους κανόνες συμπεριφοράς που επιβάλλει ένα σύστημα αξιών καταπιεσμένο από το αφόρητο βάρος της παράδοσης και της θρησκευτικότητας. Ξεκινώντας από την προετοιμασίας της "παρασπονδίας" τους και ολοκληρώνοντας τη διαδρομή αυτού του τρυφερού ρομάντσου μέχρι τη στιγμή που ο ένας καταλήγει στην αγκαλιά του άλλου, ο Ζιρού, αδιαφορώντας για την συναισθηματική ταύτιση του θεατή με τους ήρωές του, πράγμα πρωτοφανές για ιστορία αγάπης, αφηγείται έναν αγώνα απελευθέρωσης από οτιδήποτε μπορεί να στέκεται εμπόδιο μπροστά στην ελεύθερη βούληση με τα υπέρ και τα κατά του.

Θεσσαλονίκη-Συγγρού


Θεσσαλονίκη-Λιμάνι


Πέθανε ο Ούγγρος νομπελίστας συγγραφέας Ίμρε Κέρτες


Όπως μετέδωσε το Ουγγρικό πρακτορείο ειδήσεων ΜΤΙ, ένας σπουδαίος συγγραφέας, ο Ούγγρος Ίμρε Κέρτες, κάτοχος του βραβείου Νόμπελ και επιζήσας του Άουσβιτς πέθανε σήμερα, Πέμπτη, σε ηλικία 86 ετών.

Το βιβλίο που έκανε γνωστό τον Κέρτες είναι το έργο του "Το Μυθιστόρημα ενός ανθρώπου χωρίς πεπρωμένο" που γράφτηκε το 1975 και περιγράφει την εμπειρία ενός 15χρονου παιδιού στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί.

Ο Ούγγρος συγγραφέας, Ίμρε Κέρτες, βραβεύτηκε το 2002 με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του.

Εκτός από "Το μυθιστόρημα ενός ανθρώπου δίχως πεπρωμένο" άλλα έργα του που μεταφράστηκαν και στα ελληνικά είναι "Το Φιάσκο" (1988), "Η αγγλική σημαία" (1990) , "Ημερολόγιο της Γαλέρας" (1990) κ.α.

Κυριακή, 27 Μαρτίου 2016

Σε κάθε γειτονιά υπάρχει ένας "Σούγκαρ Μαν"

Μια μέρα, ονειρεύεσαι πως θ αναγνωριστείς
κι ότι θα γίνεις ορατός σε τούτο εδώ το δρόμο
ο κόσμος ηδονίζεται όταν αυτοκτονείς
κι οι θαυμαστές ορέγονται το θάνατό σου μόνο

αν δεν είσαι παράξενος  πολλά δε σε ρωτάν
στα μάτια που δακρύζουνε οι πόλεις αιωρούνται
σε κάθε γειτονιά υπάρχει ένας Σούγκαρ Μαν
και κάποιοι που τον ψάχνουνε για λόγους που αγνοούνται

κρυμμένος σε μιαν άβυσσο πιο φυσιολογική
απ όλα τα εφήμερα που τη ζωή ορίζουν
με τα φτωχά του σύνεργα να κτίζει ένα κελί
που το γκρεμίζει μια βραδιά , να βρει όσα του αξίζουν

ακόμη κι αν πεθαίνουνε τα όνειρα κρατάν
μια ρίζα ανοιξιάτικη για να επιστρέψουν πάλι
σε κάθε γειτονιά υπάρχει ένας Σούγκαρ Μαν
που μ ένα βήμα βρίσκεται από τη μια στην άλλη




Τσίπρας εναντίον Φρανκ Άντεργουντ : Επεισόδιο 3ο

Φρανκ Άντεργουντ: Ο Τ.Κ δεν είναι απλά ένας συνεργάτης μου. Είναι άνθρωπος της απόλυτης εμπιστοσύνης μου. Διαθέτει στρατηγική σκέψη, οργανωτικές ικανότητες, μεθοδικότητα και γνώσεις υψηλού επιπέδου που του επιτρέπουν να συντάσσει μέχρι
και νομοσχέδια. Άνετα, θα τον επέλεγα ανάμεσα σε χίλια άτομα.
Τσίπρας: Ο Καρανίκας δεν είναι απλά ένας συνεργάτης μου. Είναι το καλύτερο παιδί. Είναι η ψυχή της παρέας.

Σάββατο, 26 Μαρτίου 2016

Ιπτάμενο Καράβι

Η πόλη που θα πάρω πίσω
είν η χαμένη μου ψυχή
που για να την πολιορκήσω
πρέπει να σώσω μια ζωή

Ευρώπη, υποσύνολό μου
στοιχειό εσύ της λογικής
κλείστηκες στο κλουβί του τρόμου
και δεν κατέχεις πώς να βγεις

θ ακούσεις μηχανή ν ανάβει
κι η Ελλάδα μέσα απ την ντροπή
σαν το ιπτάμενο καράβι
μέχρι τ αστέρια θ ανεβεί

για να μαζέψει αστροπούλια
και πληγωμένα ξωτικά
να αναστήσει απ τα κουκούλια
και τα πνιγμένα τα παιδιά

κι όταν στη γη θα επιστρέψει
θα χει το πλήρωμα σφαχτεί
και μεταξύ τους θα χουν στρέψει
μαχαίρια φίλοι κι αδερφοί



Τσίπρας εναντίον Φρανκ Άντεργουντ: Επεισόδιο 2ο


Φρανκ Άντεργουντ: Αρχικά, πρέπει να μάθεις να τραβάς κουπί. Μόνο τότε θα μπορέσεις να πάρεις τιμόνι στα χέρια σου.

Τσίπρας: Αρχικά, πρέπει να πάρεις  τιμόνι στα χέρια σου. Μετά μαθαίνεις να τραβάς  κουπί.

Παρασκευή, 25 Μαρτίου 2016

Τσίπρας εναντίον Φρανκ Άντεργουντ: Επεισόδιο 1ο


Φρανκ Άντεργουντ: Αγαπώ αυτή τη γυναίκα. Την αγαπώ περισσότερο απ ό,τι ο καρχαρίας το αίμα.
Τσίπρας: Αγαπώ την ιδιωτική πρωτοβουλία. Την αγαπώ περισσότερο απ ό,τι ο καρχαρίας την πετρελαιοκηλίδα. 

Τετάρτη, 23 Μαρτίου 2016

Αρνείται να δεχτεί μετανάστες η Πολωνία


Με αφορμή τις χθεσινές τρομοκρατικές επιθέσεις η πρωθυπουργός της Πολωνίας Μπεάτα Σίντλο ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η Πολωνία αρνείται στο εξής να υποδεχτεί μετανάστες στο έδαφός της, στο πλαίσιο του προγράμματος μετεγκατάστασης των προσφύγων που έχει συμφωνήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. «Μετά από αυτά που συνέβησαν χθες στις Βρυξέλλες δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή να πούμε ότι συμφωνούμε να δεχτούμε οποιονδήποτε αριθμό μεταναστών» είπε η Σίντλο μιλώντας στο ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι Superstacja.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Πολωνία είχε δεχτεί να φιλοξενήσει περίπου 7.000 πρόσφυγες.

Τρίτη, 22 Μαρτίου 2016

Βρυξέλλες: Έκκληση να μείνει ο κόσμος μέσα στα σπίτια του

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της πυροσβεστικής, μια σειρά από εκρήξεις έγιναν σήμερα το πρωϊ στις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα στο κεντρικό αεροδρόμιο της πόλης, το Ζάβεντεμ και το σταθμό του μετρό Μελμπέκ, που βρίσκεται δίπλα στα γραφεία της Κομισιόν. Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, από τις πολλαπλές εκρήξεις,  τουλάχιστον 34 άτομα έχασαν τη ζωή τους, ενώ πάνω από 35 είναι οι τραυματίες. Πριν από λίγη ώρα η αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Κρισταλίνα Γκεοργκιέβα έκανε έκκληση να μείνει ο κόσμος μέσα στα σπίτια του ή μέσα σε κτήρια.

Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2016

Ομπάμα: "Το μέλλον της Κούβας θα αποφασιστεί από τους Κουβανούς"


Ο Κουβανός πρόεδρος, Ραούλ Κάστρο, υποδεχόμενος σήμερα τον Αμερικανό ομόλογό του, Μπαράκ Ομπάμα, τόνισε ότι η Κούβα και οι ΗΠΑ θα εξακολουθήσουν να έχουν διαφορές μεταξύ τους, ιδίως όσο η Ουάσινγκτον συνεχίζει τη "διγλωσσία" σε ό,τι αφορά το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε και ο Αμερικανός πρόεδρος, Μπαράκ Ομπάμα, τονίζοντας ότι η Ουάσινγκτον θα συνεχίσει να θέτει τα θέματα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών.

Σχετικά με το θέμα του εμπορικού εμπάργκο σε βάρος της Κούβας που ισχύει εδώ και 54 χρόνια, ο Ραούλ Κάστρο δήλωσε ότι, παρά τις "βαθιές διαφορές που ποτέ δε θα εξαφανιστούν ανάμεσα στις δύο χώρες, η συνεργασία με τις ΗΠΑ θα βελτιωθεί μόνο όταν "οι δύο χώρες αποδεχτούν τις διαφορές τους και ρίξουν το βάρος στους δεσμούς που τις ενώνουν προς όφελος των δύο λαών.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, γίνεται ο πρώτος εν ενεργεία επικεφαλής του Αμερικανικού κράτους που επισκέπτεται το νησί της επανάστασης εδώ και 88 χρόνια.

Κυριακή, 20 Μαρτίου 2016

Τροφοδοτώντας το καλό

Painting: Jean Helion

Όταν με συναντάει κάπου-κάπου ο Παντελής
μου λέει: "μια κουβέντα σου πολύ βαθιά μου μπήκε"
μα μόνο πως θ ανέβαινε ξανά ο Ηρακλής
του υποσχόμουν του κυρ Παντελή, που όντως βγήκε

τροφοδοτώντας το καλό με το χαμόγελό του
και το μικρό το δέμας κάποιου πού χει προσβληθεί
πηγαίνει, καθαρίζει στο χωριό το πατρικό του
και γίνεται καπνός προτού για κάτι ερωτηθεί

είναι του Παντελή τα λόγια σύντομα, φευγάτα
μα πάντα αιφνιδιάζεται, αν θα ενδιαφερθείς
και πριν τελειώσει η φράση του έχει φύγει σαν τη γάτα
που τρέμει τους ανθρώπους που την κλώτσαγαν θαρρείς

Παραλία Περαίας-Κύματα


Παραλία Περαίας


Θεσσαλονίκη-Πλατεία Αριστοτέλους


Πέμπτη, 17 Μαρτίου 2016

Επόμενος σταθμός: Ουτοπία (Απόστολος Καρακάσης)


Ίσως το καλύτερο ντοκιμαντέρ απ όσα πρόλαβα να δω μέχρι σήμερα στο Φεστιβάλ έχει πρόσημο Ελληνικό και είναι του Απόστολου Καρακάση. Αναφέρεται στην περιπέτεια των εργαζομένων της ΒΙΟ.ΜΕ, όταν κλείνει το εργοστάσιο και αποφασίζουν να αυτοδιαχειριστούν την παραγωγική γραμμή στη βάση των αρχών της άμεσης δημοκρατίας. Το εγχείρημα αρχικά φαίνεται σχεδόν ουτοπικό μιας και οι εργάτες έχουν να αντιμετωπίσουν εκτός από τις αντικειμενικές δυσκολίες που προκύπτουν κάθε μέρα, την αναξιοπιστία του πολιτικού κόσμου (ο κόσμος ξεσπάει σε αυθόρμητα γέλια όταν εμφανίζεται στο εργοστάσιο, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο Αλέξης Τσίπρας) αλλά και τις δικές τους χτυπητές αδυναμίες, προσπαθώντας με περιορισμένη γνώση και μηδενική αυτοπεποίθηση να αντεπεξέλθουν στα νέα τους καθήκοντα. Τελικά, το όλο εγχείρημα μπάζει από παντού, λειτουργώντας περισσότερο  ως πηγή έμπνευσης για τους ακτιβιστές  σε όλο τον κόσμο παρά ως παράδειγμα επιτυχίας. Ακόμη όμως και όταν τους εργάτες επισκέπτεται ο επικεφαλής μιας αντίστοιχης με τη δική τους συλλογικότητας στην Αργεντινή, που αριθμεί 400 μέλη και περίπου 20 χρόνια ζωής, η καχυποψία του ενός προς τον άλλο μετατρέπεται σε σύγκρουση και αποδόμηση. Την ίδια ώρα, η πρώην διευθύντρια της μεγάλης βιομηχανικής μονάδας ακολουθεί το δικό της μοναχικό δρόμο, παρακολουθώντας με δυσφορία την οικογενειακή της επιχείρηση να μετατρέπεται σε σύμβολο που ενεργοποιεί κινηματικές δράσεις σε όλο τον κόσμο.

Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2016

Εθισμένες στη μοναξιά (Γιον Μπανγκ Κάρλσεν)-Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης



"Αν δεν έχεις αγάπη γίνεσαι απάνθρωπος. Το ίδιο ισχύει και για τους πολιτισμούς" λέει  μια γυναίκα στην ταινία του Γιον Μπανγκ Κάρλσεν. Ο Δανός σκηνοθέτης, σύμφωνα με δήλωσή του, ταξίδεψε στη Νότια Αφρική για να κινηματογραφήσει το πως αντιμετώπιζε μια οικογένεια λευκών τη νέα εποχή της ισότητας μετά την πτώση του Άπαρτχάιντ. Αντ αυτού, ο Κάρλσεν κινηματογράφησε τη ζωή δύο λευκών γυναικών που βίωσαν αμφότερες μια τραγική απώλεια. Και οι δύο γυναίκες, μέλη μιας κοινότητας λευκών, που αντιμετωπίζει το μέλλον με μυστικοπάθεια και απαισιοδοξία αντλούν δύναμη από τη  μοναξιά τους και αναφέρονται σε όλες τις ανοιχτές πληγές ενός έθνους που βρίσκεται αντιμέτωπο με το βίαιο παρελθόν του.

Γάτες στη Ρίγα-Cats in Riga (Γιον Μπανγκ Κάρλσεν)-Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης


Γατιά, πάσης φύσεως και χαρακτήρα, από επιθετικά ή μαλθακά μέχρι αγαπησιάρικα και επιτηδευμένα πρωταγωνιστούν στο σύντομης διάρκειας ντοκιμαντέρ του Δανού σκηνοθέτη Γιον Μπανγκ Κάρλσεν. Βρισκόμαστε στη Ρίγα της Λετονίας και μια γυναίκα προετοιμάζει τη γάτα της για να λάβει μέρος σ ένα διαγωνισμό ομορφιάς. Την ίδια ώρα, σ
το μπαγκράουντ της ταινίας, ο άνθρωπος ετοιμάζεται πυρετωδώς για νέες πολεμικές συρράξεις. Στην ταινία δίνει υπεραξία η εντυπωσιακή φωτογραφία του Valdis Celmins.

Να διαχειριστούν τα απόβλητά τους έως το 2018 καλούνται οι ελληνικές βιομηχανίες



Προθεσμία έως το καλοκαίρι του 2018 για την απομάκρυνση ή διαχείριση των αποβλήτων που έχουν επι μακρόν τοποθετημένα  στις εγκαταστάσεις τους πήραν οι βιομηχανίες της χώρας. Στην εγκύκλιο που εξέδωσε χθες η γενική γραμματέας Περιβάλλοντος, Χριστίνα Μπαριτάκη προβλέπονται τα εξής:

1)Οι βιομηχανίες που έχουν επί μακρόν συσσωρεύσει απόβλητα στις εγκαταστάσεις τους θα πρέπει έως τον Ιούνιο του 2016 να καταρτίσουν και να επιβάλουν προγράμματα συμμόρφωσης για τη διαχείριση και απομάκρυνσή τους, με προτεραιότητα στα επικίνδυνα.

2)Τα προγράμματα αυτά θα ελεγχθούν από τις αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση αρχές (συνήθως οι περιφέρειες). «Η τήρηση των προγραμμάτων παρακολουθείται με υποβολή, ανά εξάμηνο, στην αρμόδια για την περιβαλλοντική αδειοδότηση αρχή, των σχετικών με τη διαχείριση των αποβλήτων στοιχείων και παραστατικών», αναφέρεται.

3) Η αποκατάσταση των χώρων θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2018.

Καμιά ιδέα, Καρανίκα;

Τσίπρας: Καμιά ιδέα, Καρανίκα;
Καρανίκας:  Nα, σκέφτηκα να λέγαμε στην Ελένη να σε συνοδέψει στη Σύνοδο Κορυφής της Τετάρτης.
Τσίπρας: Εγώ πάλι σκέφτηκα να το προτείνω στην Τζολί

Καρανίκας: Ποια Τζολί ρε;


Τρίτη, 15 Μαρτίου 2016

Ο θάνατος είναι ζωή (Άλι Άλβαρες) -Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης


Το Μεξικό των πανάρχαιων δοξασιών που συγχέουν τη ζωή με τη φύση και τον θάνατο μέσα από έναν εξαιρετικό στοχασμό για την απώλεια της ανθρώπινης ζωής και την ποιητική της θλίψης αυτών που μένουν πίσω. Κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες πεταλούδες "μονάρχης" πραγματοποιούν ένα απόκοσμο ταξίδι αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων, φτάνοντας από τις βόρειες ακτές του Καναδά μέχρι το Μεξικό για να κατακλύσουν ένα συγκεκριμένο χωριό, τη μέρα "των ψυχών". Η ανάγκη του ανθρώπου να πιστέψει ότι υπάρχει κάτι πέρα από το ορατό απεικονίζεται συγκινητικά μέσα από τις μοναδικές ιστορίες έξι διαφορετικών οικογενειών που θρηνούν, αντικρίζοντας στο μαγευτικό παιχνίδισμα των πεταλούδων με το φως την ελπιδοφόρα ένδειξη ότι τα αγαπημένα τους πρόσωπα μπορεί να βρίσκονται ήδη σ ένα κόσμο καλύτερο από το δικό μας .  

Το αρχιπέλαγος "Μπέντζαμιν Χιούγκετ". Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης


Παρακολουθούμε τους κατοίκους των νησιών Φερόες να ατενίζουν ένα μέλλον απαλλαγμένο από τις αμφιλεγόμενες πρακτικές που χρησιμοποιούν στις παραδόσεις που χρησιμοποιούν για να επιβιώσουν, με τον ίδιο τρόμο που τα δελφίνια αντικρίζουν τις λάμες των μαχαιριών τους. Μια οικονομία που βασίζεται στην ισορροπία και την αυτάρκεια, όπως αυτές προκύπτουν από την αξιοποίηση του διάσημου ρητού του εξερευνητή Αμούνδσεν, "χρησιμοποίησε το κοντινό σου περιβάλλον για να τραφείς, γιατί και τα υπόλοιπα πλάσματα κάνουν το ίδιο προκειμένου να επιβιώσουν"  και μια κοινωνία πιστή στα έθιμα και τις παραδόσεις της, ακόμη κι αν αυτά προκαλούν την κατακραυγή του υπόλοιπου κόσμου, σε πορεία μετάβασης.. Οι σημερινοί κάτοικοι των Νήσων Φερόες συνεχίζουν να κυνηγούν τα δελφίνια-οδηγούς, για μη εμπορικούς, καταναλωτικούς σκοπούς, προκαλώντας τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα εκστρατεία εναντίων τους από τη διεθνή MKO Sea Shepherd. Η ταινία του Μπέντζαμιν Χιούγκετ δεν παίρνει απολύτως καμιά θέση στο ηθικό δίλημμα: διατήρηση των παραδόσεων ή περιβαλλοντική ευαισθησία, αφήνοντας τη κρίση στο θεατή. Αντίθετα επιλέγει μερικά πολύ εικονοκλαστικά πλάνα για να περιγράψει, όπως λέει και ο ίδιος, τη σύγκρουση μεταξύ των δύο αυτών διαφορετικών οικολογικών οραμάτων.

Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2016

Η συριακή αντιπολίτευση οδηγείται σε συνθηκολόγηση. Οι ρωσικές δυνάμεις αποσύρονται από τη Συρία (ΣΧΟΛΙΟ)


Την ώρα που οι διαπραγματευτικές διαδικασίες της Γενεύης βαδίζουν με πολύ προσεκτικούς χειρισμούς, ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν ανακοίνωσε ότι έδωσε εντολή στην ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων για την έναρξη της αποχώρησης του κυρίου τμήματος των ρωσικών στρατιωτικών δυνάμεων από τη Συρία. Ο Ρώσος πρόεδρος τόνισε ότι η ρωσική στρατιωτική επέμβαση πέτυχε σε μεγάλο βαθμό τους στόχους της χωρίς να προσδιορίσει ποιοι ήταν αυτοί. Θυμόμαστε, ωστόσο. ότι η Ρωσία ενεπλάκη στην πολυεπιπέδη πολεμική σύρραξη στη Συρία με σκοπό να συμπαραταχθεί στον αγώνα εναντίον του ISIS, ασχέτως αν κατά την διάρκεια της αποστολής της κατηγορήθηκε, αρκετές φορές, ότι προχωρούσε σε συστηματικούς βομβαρδισμούς των πόλεων που βρισκόταν υπό τον έλεγχο της μετριοπαθούς συριακής αντιπολίτευσης. Προς τί λοιπόν η αιφνιδιαστική αποχώρηση των ρωσικών δυνάμεων από την περιοχή όταν ο ISIS όχι απλώς δεν έχει ηττηθεί αλλά επιδιώκει να επεκτείνει την ηγεμονία του σε ακόμα περισσότερες περιοχές της Συρίας, αλλά και του Ιράκ, απ όπου και ξεκίνησε τη δράση του;


Σάββατο, 12 Μαρτίου 2016

Noam Chomsky-Δύο ώρες διαύγειας


Το βιβλίο Noam Chomsky-Δύο ώρες διαύγειας, από τις εκδόσεις Λιβάνη, βασίζεται σε συνομιλίες του Νόαμ Τσόμσκι με τον Ντενί Ρομπέρ και τη Βερόνικα Ζαράχοβιτς. Για μια ακόμη φορά ο ριζοσπάστης διανοητής απογυμνώνει τις ψεύτικες ενδείξεις,  καταδικάζοντας την οργάνωση του κόσμου προς όφελος των οικονομικών Ολιγαρχιών, αποκρυπτογραφόντας, με χαρακτηριστική διαύγεια, τους μηχανισμούς της κοινωνίας της αγοράς, την αόρατη οικονομία, την κατασκευή συναίνεσης και τα κέντρα εξουσίας.

Kickback (David Lloyd)-Graphic Novel

Ένα εξαιρετικό αστυνομικό νουάρ κόμικ από τον συγγραφέα και σχεδιαστή David Lloyd, δημιουργό του V For Vendetta. Βρισκόμαστε στο Φράνκλιν, μια σκοτεινή μεγαλούπολη, όπου οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ του νόμου και του οργανωμένου εγκλήματος είναι σχεδόν θολωμένες. Ένας μπάτσος, διεφθαρμένος όσο και οι συνάδελφοί του, αποφασίζει να αντιμετωπίσει τις ενοχές που σιγά σιγά κατακλύζουν στο μυαλό του, αποκαλύπτοντας τους δεσμούς μεταξύ συμμοριών και αστυνομίας.
Είναι αυτός ο τρόπος για να αντιμετωπίσει τους επαναλαμβανόμενους εφιάλτες αγωνίας και τρόμου που στοιχειώνουν τον ύπνο του;

Άπαντα Διηγήματα ( Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες)



Ο υπερρεαλισμός της Λατινικής Αμερικής, το λογοτεχνικό ρεύμα που ονομάστηκε μαγικός ρεαλισμός και είχε ως σημαντικότερο  εκπρόσωπο του τον κορυφαίο Κολομβιανό συγγραφέα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, γεννιέται και ωριμάζει μέσα από τη δουλειά του νομπελίστα συγγραφέα στην μικρή φόρμα, δηλαδή το διήγημα. Η πλούσια θεματολογία του αλλά και οι αναφορές στα προσωπικά του βιώματα αγγίζει όλα τα πανανθρώπινα θέματα και χαρακτηρίζει το πεζογραφικό έργο του. Μετάφραση: Κλαίτη Σωτηριάδου. Εκδόσεις Νεφέλη.

Το τελευταίο ψέμα τους

Την ώρα που οι νικητές χορεύουν στην πλατεία
μες στο Μαξίμου επικρατεί θανάσιμη ησυχία
την ώρα που οι νικητές γλεντούν την κοροϊδία
μες στο Μαξίμου οι κολλητοί σα νά χανε κηδεία

την ώρα που η Αριστερά, φτηνή έγινε λέξη
μες στο Μαξίμου τριγυρνά ο κολλητός του Αλέξη
την ώρα που διδάκτορα τον Τσίπρα αναγορεύουν
του Ερντογάν τ ανάκτορα τους πρόσφυγες ληστεύουν

κι αν το μνημόνιο έσκισαν με άρθρο μόνο ένα
έτσι στο τέλος θα σβηστεί το χρέος του καθένα
κι αν το μνημόνιο έσκισαν με άρθρο μόνο ένα
το τελευταίο ψέμα τους θα το κρατούν για σένα

κι αν άναψαν τα αίματα, και κέρδισαν τα ψέματα
είναι γιατί σε βόλευε να τους το επιτρέψεις
κι εσένα φίλε σήμερα, που σ έπνιξε η χίμαιρα
κάποιο μικροσυμφέρον σου σ έκανε να πιστέψεις



It s All About Love (Όλα για την Αγάπη-Τόμας Βίντεμπεργκ-2003)


Στην ταινία του Τόμας Βίντεμπεργκ "'Ολα για την αγάπη" μεταφερόμαστε σε ένα δυστοπικό μέλλον όπου η απορρύθμιση της πλανητικής ισορροπίας, ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής, προκαλεί τρομακτικές αλλαγές στη συμπεριφορά των ανθρώπων, οι οποίοι βιώνουν πραγματικά πρωτόγνωρες κλιματολογικά συνθήκες. Η ταινία "Όλα για την Αγάπη" είναι ένα μελλοντολογικό ρομάντσο με έντονα στοιχεία σουρεαλισμού  για ένα ζευγάρι που ενώ βρίσκεται στα πρόθυρα του χωρισμού συνειδητοποιεί ότι η αγάπη του ενός για τον άλλον είναι η μόνη σταθερά πάνω στην στην οποία μπορεί να βασιστεί.
Ξεχωρίζουν οι εξαιρετικές ερμηνείες των Χοακίν Φίνιξ και Κλερ Ντέινς, ενώ ο Σον Πεν σ ένα μικρό αλλά αβανταδόρικο ρόλο ταξιδεύει διαρκώς μ ένα αεροπλάνο συντάσσοντας τη μαρτυρία του για την κατάσταση που επικρατεί στον κόσμο, στα πρόθυρα μιας επικείμενης περιβαλλοντικής καταστροφής.

Οικογενειακή Γιορτή (Τόμας Βίντεμπεργκ-1998)






Το πρώτο ουσιαστικά έργο του Δανού σκηνοθέτη, Τόμας Βίντεμπεργκ, που πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις του "δόγματος 95",  η "Οικογενειακή Γιορτή" είναι γυρισμένο με την κάμερα στο χέρι και φυσικούς φωτισμούς, με ηθοποιούς από οριακά επαγγελματίες μέχρι και ερασιτέχνες, φυσικό ήχο, απουσία μακιγιάζ, αφηγηματική λιτότητα και υπέρβαση της κινηματογραφικής γλώσσας στο ύφος του Ζαν Λυκ Γκοντάρ. Η Οικογενειακή Γιορτή είναι ένα αριστοτεχνικό και σκοτεινά κωμικό θρίλερ για μια οικογένεια που έρχεται αντιμέτωπη με ακραίες αποκαλύψεις και απαγορευμένες αλήθειες, όταν συγκεντρώνεται για τα γενέθλια του πατέρα.
. Η πολυβραβευμένη ταινία του Τόμας Βίντεμπεργκ, "Οικογενειακή Γιορτή" βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1998.

Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2016

"Έφυγε" από τη ζωή ο σκηνοθέτης Κώστας Κουτσομύτης


Ένας από τους ελάχιστους Έλληνες δημιουργούς, που συνέδεσε το όνομά του  με την ποιοτική τηλεόραση στην Ελλάδα, ο Κώστας Κουτσομύτης, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 77 ετών. Όπως έγινε γνωστό, το τελευταίο διάστημα ο Κώστας Κουτσομύτης νοσηλευόταν στο νοσοκομείο "Σισμανόγλειο", καθώς αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας.

Ο γνωστός σκηνοθέτης, κατά τη διάρκεια της καριέρας του, έβαλε την υπογραφή του σε σημαντικές τηλεοπτικές σειρές όπως το "Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά", "Πρόβα Νυφικού", ¨Η Αγάπη άργησε μια μέρα", "Κίτρινος Φάκελος", " Ύστερα ήρθαν οι Μέλισσες", "Τα παιδιά της Νιόβης" και "Οι Μάγισσες της Σμύρνης" λαμβάνοντας πολλά βραβεία και διακρίσεις.

Τετάρτη, 9 Μαρτίου 2016

Υπέθετε πως η γκίνια θα τελείωνε την επομένη

Painting: Martin Gut


Μοιάζει σα να κοιμήθηκε πολύ καιρό ντυμένος
σκεφτόταν, για τον δίπλα του, με κάποια αποστροφή
πολύ σα να αδικήθηκε, σα νά ζησε βρεγμένος
τα ρούχα του να στέγνωναν επάνω στο κορμί

να ξάπλωνε ανάσκελα σε μια κρυφή αιώρα
στης πόλης την κουφόβραση ή κάτω απ τα πουλιά
ο κούκος να τον ξύπναγε στην ακριβή την ώρα
απ της εγκύου μάνα του που βγαίνει την κοιλιά

πετάχτηκε απότομα, απ τον ύπνο τρομαγμένος
και κάτι αλογόμυγες του τρώγαν τα μαλλιά
καθόταν εκεί δίπλα του κι ο άλλος ο σκιαγμένος
ο εαυτός του πού διωχνε κάθε παρηγοριά

λίγο πριν απ τις τέσσερις, τον ξόφλησε μια μνήμη
και ξάφνου απομακρύνθηκε ο άλλος του εαυτός
πλύθηκε και ξυρίστηκε με λάμα από ασήμι
και κείνος πού ταν δίπλα του, έγινε τώρα αυτός

Τρίτη, 8 Μαρτίου 2016

Μονγκερίνι: Θα πρέπει να μειώσουμε τις διαφορές ανάμεσα στους Σύριους που συνομιλούν στη Γενεύη




Μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η Ύπατη Εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα εξωτερικής πολιτικής, Φρεντερίκα Μονγκερίνι συνόψισε το ρόλο που έχει να παίξει η ΕΕ στη Συρία:
«Να μετατρέψουμε την απελπισία σε ελπίδα, να κτίσουμε το μονοπάτι για την πολιτική αλλαγή στη Συρία και να δώσουμε στους Σύριους ένα μέλλον που να είναι δικό τους». Η Ευρωπαία αξωματούχος τόνισε ότι ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος της οπισθοδρόμησης και της εκ νέου κλιμάκωσης της σύγκρουσης. Σύμφωνα με την κα Μονγκερίνι είναι πιο σωστό «να μην μιλούμε για εκεχειρία, αλλά για ανακοπή εχθροπραξιών»: «Ακόμα γίνεται πόλεμος» υπογράμμισε, «και αυτό γιατί δεν έχουμε καταφέρει να προωθήσουμε όλα αυτά τα συμφέροντα προς τη σωστή κατεύθυνση» δήλωσε η Ύπατη Εκπρόσωπος. Και κατέληξε λέγοντας: «Θα πρέπει να μειώσουμε τις διαφορές ανάμεσα στους Σύριους που συνομιλούν στη Γενεύη. 

Δευτέρα, 7 Μαρτίου 2016

Ανάξιος της στιγμής

painting: Tadeusz Machowski


Είναι η θλιμμένη μας ζωή
μια κοπριά από ιστορίες
παγιδευμένοι απ την αρχή
σ έναν σωρό από φαντασίες

κι άμα ανθίσει ένα πρωϊ
πάντα καρπίζουν κι οι μανίες
που καταστρέφουν τη στιγμή
για να επιστρέψουν οι φοβίες

σα μια βροχή ψόφιων πουλιών
πάνω από ένα ουράνιο τόξο
ανάξιοι πάντα των στιγμών
το μέσα φέρνοντας απ όξω

μες στην ομίχλη την πυκνή
τα τέρατα σπέρνουν αιτίες
κι όταν ο ήλιος πάει να βγει
τις λάθος παίρνουμε πορείες

έφτιαξες στόχο να ξεχνάς
κι όμως, στο δρόμο αυτόν που έχεις
βαδίζεις δίχως να κοιτάς
την ομορφιά δεν την αντέχεις

έφτιαξες κόσμο για να ζεις
να υπερέχεις, να ψηλώνεις
μα είσαι ανάξιος της στιγμής
και δίχως στόχους πελαγώνεις

Κυριακή, 6 Μαρτίου 2016

Συμμαχία Προθύμων στο πλαίσιο της ΕΕ για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης


Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς σε συνέντευξή του που θα δημοσιευθεί στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας Tagessspiegel αποσπάσματα από την οποία δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα ελληνικής υπηρεσίας της Deutsche Welle «Εάν μπορέσουμε να ανακατανείμουμε 30.000 από τους πρόσφυγες που συνωστίζονται στην Ελλάδα, αυτό θα ήταν μια μεγάλη ανακούφιση για τη χώρα».

Ο Γερμανός αξιωματούχος στην ίδια συνέντευξη υπογραμμίζει επίσης την ανάγκη δημιουργίας μιας νέας "Συμμαχίας προθύμων" στο πλαίσιο της ΕΕ για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης ότι «εάν δεν είμαστε βέβαιοι ότι σε αυτό το πλαίσιο θα συνεργαστούν όλοι, τότε δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να είμαστε όπως και πριν».

Σάββατο, 5 Μαρτίου 2016

Τι μου τη χάρισες αυτή την καφετιέρα (Παρωδία)

Τι μου τη χάρισες αυτή την καφετιέρα
αφού για μένα μόνο αγνά έχεις σκεφτεί
και πριν σ αγγίξω όλο εσύ με κάνεις πέρα
τι μου τη χάρισες την καφετιέρα αυτή
και πριν σ αγγίξω όλο εσύ με κάνεις πέρα
τι μου τη χάρισες την καφετιέρα αυτή

την καφετιέρα σου την πήρα με το ζόρι
γιατί από χρόνια έχω κόψει τον καφέ
μα εσύ με έκανες το Σάββατο βαπόρι
δε μού χεις κάνει ούτε ένα like για σεφτέ
μα εσύ με έκανες το Σάββατο βαπόρι
δε μού χεις κάνει ούτε ένα like για σεφτέ

πάω να σ αγγίξω κι όλο λες "από Δευτέρα"
και τότε για τα ποιήματά μου όλο μιλάς
κι ίσως μου χάρισες αυτή την καφετιέρα
για να μου γίνει και η ποίηση βραχνάς
κι ίσως μου χάρισες αυτή την καφετιέρα
για να μου γίνει και η ποίηση βραχνάς


Παρασκευή, 4 Μαρτίου 2016

Ένα κλουβί που κελαηδούσε από μόνο του

Painting: Rene Magritte


Ένα κλουβί που κελαηδούσε από μόνο του
και με την πόρτα του ανοιχτή ψηλά πετούσε
είχε τροφή μέσα στη θήκη για το δρόμο του
κι όλη τη νύχτα αηδόνια κυνηγούσε

πριν το ξημέρωμα κατέβαινε στη θέση του
σιγά σιγά περνούσε πάνω απ το καρφί του
απ τα γεράματα του πόναγε η μέση του
κι οι νυχτερίδες πάντα γέλαγαν μαζί του

μα υπήρχε πάντα ένα κοράκι που του έφερνε
λίγη τροφή, λίγο νερό και λίγο αλάτι
γιατί φυλακισμένο ήταν και υπέφερνε
αυτό που κάποτε περνιόταν για παλάτι

στο σπίτι που έμενε χαλάσματα κι ερείπια
ένα κλουβί φυλακισμένο στο μπαλκόνι
να βασανίζεται από μια θλίψη ήπια
που μέσα του έπνιξε παλιά ένα αηδόνι

ένα κλουβί που κελαηδούσε από μόνο του
παρακαλώντας να του κλείσουν το πορτάκι
για να ησυχάσει απ τον ήσυχο τον πόνο του
εχθές ξεκόλλησε μαζί με το καρφάκι








Submarino (Τόμας Βίντεμπεργκ-2010)


Ο Δανός σκηνοθέτης Τόμας Βίντεμπεργκ μαζί με τον Λαρς Φον Τρίερ υπήρξαν πρωτεργάτες του "Δόγματος 95" ενός οριακού κινηματογραφικό κινήματος που βασίστηκε πολύ στην οικονομία των κινηματογραφικών μέσων και στο ανατρεπτικό κινηματογραφικά ύφος του Ζαν Λυκ Γκοντάρ.
Χωρίς να  πληρεί τους κανόνες του "δόγματος 95" μιας και ανήκει σε μια άλλη περίοδο του Δανού σκηνοθέτη, η ταινία του με τον τίτλο Submarino είναι μια εξαιρετική ταινία που αφηγείται την αδυναμία δύο αδελφών, που μεγάλωσαν με την κατεστραμμένη από τις καταχρήσεις μητέρα τους, να ξεφύγουν από το περιθώριο της δανέζικης κοινωνίας, εκεί όπου τους οδήγησε η απουσία οικογενειακής αγάπης και φροντίδας. Στην αρχή της ταινίας γινόμαστε μάρτυρες των απαράδεκτων συνθηκών διαβίωσης μέσα στις οποίες ζούσαν εκείνα τα δύο παιδιά που έπρεπε να φροντίσουν εκτός από την διαρκώς μεθυσμένη μητέρα τους και το νεογέννητο αδελφάκι τους. Η μετάβαση στην ενήλικη ζωή τους τους βρίσκει να διαπράττουν μικροεγκλήματα προκειμένου να επιβιώσουν. Ταυτόχρονα, ο ένας ψάχνει να βρει τον άλλον χωρίς μεγάλη επιτυχία πάντα. Κι ας ζούνε στην ίδια πόλη, στην ίδια περιοχή. Κι ενώ ο Βίντερμπεργκ σκηνοθετεί ολόκληρη σχεδόν την ταινία του κλινικά κι αποστασιοποιημένα, περιχαρακώνοντας με αυστηρότητα τα πλάνα του, μπροστά στην ανάγκη του θεατή να αισθανθεί κάτι περισσότερο , στο τέλος της ιστορίας αφήνει τη συγκίνηση και το συναίσθημα ελεύθερα και είναι ακριβώς εκεί όπου συντελείται ένα μικρό κινηματογραφικό θαύμα.

Το κυνήγι-The Hunt (Τόμας Βίντεμπεργκ-2012)


Το κυνήγι του Δανού Σκηνοθέτη Τόμας Βίντεμπεργκ , παραγωγής 2012 θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες της πρώτης περιόδου του 21ου αιώνα. Σ αυτήν παρακολουθούμε έναν καλοσυνάτο και ιδιαίτερα αγαπητό από τα παιδιά και τους φίλους του δάσκαλο ενός νηπιαγωγείου να πέφτει θύμα μιας φοβερής φήμης που διαχέεται ταχύτατα στην τοπική κοινωνία. Η ταινία του Βίντεμπεργκ είναι ένα δράμα σκηνοθετημένο λιτά και απέριττα σαν να πρόκειται για ψυχολογική θρίλερ. Μελετάει τη ρευστότητα της προσωπικής ακεραιότητας και τις πληγές που αφήνουν σε έναν ευαίσθητο άνθρωπο κάποιες κατηγορίες που κινδυνεύουν να τον συνθλίψουν σωματικά και ηθικά όπως έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με την προσωπική φύση του.  Η ταινία "Το κυνήγι" τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας για τον πρωταγωνιστή Μαντς Μίκελσεν, Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής για σκηνοθεσία και Καλύτερη Φωτογραφία στο φεστιβάλ Καννών.

Θεσσαλονίκη-Λιμάνι-Αποθήκες